• Original research article
  • December 22, 2016
  • Open access

TEACHING SPOKEN ENGLISH LANGUAGE IN THE DIRECTION OF SPATIAL-TEMPORAL APPROACH

Abstract

The article focuses on the possibility of constructing the process of English language education with involvement of the main provisions of spatial-temporal approach in the educational process. Special attention is drawn to spatial-temporal points, recorded by Standard English and regional standards and socio-cultural dialects of English. The manifestation of the adequate communicative-oriented behavior within the boundaries of the English communicative space is provided by the knowledge of the essential features of the Standard, regional, socio-cultural use of verbal/non-verbal means of communication of the English language, acting as communicative goals.

References

  1. Акулова О. В., Вершинина Н. А., Даутова О. Б., Крылова О. Н., Менг Т. В., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Тряпицына А. П. Российский вуз в европейском образовательном пространстве: методические рекомендации преподавателям вузов по вхождению в Болонский процесс / под ред. А. П. Тряпицыной. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2006. 175 с.
  2. Борисова С. А. Человек и пространство: восприятие как познание // Проблемы прикладной лингвистики: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Пенза, 2005. С. 31-34.
  3. Войшвилло Е. К., Дегтярев М. Г. Логика как часть теории познания и научной методологии (фундаментальный курс): учебное пособие для студентов философских факультетов и преподавателей логики: в 2-х кн. М.: Наука, 1994. Кн. 1. 312 с.
  4. Егорова Л. Ф. Пространственно-временная организация английского вокализма: дисс. … д. филол. н. Тамбов, 1995. 323 с.
  5. Канке В. А. Философия. Исторический и систематический курс: учебник для вузов. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Логос, 2002. 344 с.
  6. Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник. М.: Наука, 1975. 717 с.
  7. Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2000. 248 с.
  8. Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Минск: ТетраСистемс, 2004. 256 с.
  9. Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с франц. под ред. И. С. Вдовиной, С. Л. Фокина. СПб.: Ювента; Наука, 1999. 608 с.
  10. Попова З. Д., Стернин И. А. К методологии лингвистического анализа // Филология и культура: сб. науч. тр. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2003. С. 19-24.
  11. Радионова Т. Я. Единая интонология: теория интонаре - теория бытия мысли // Единая интонология: альманах «Академические тетради» / гл. ред. Т. Я. Радионова. М., 2009. Вып. 13. С. 131-149.
  12. Тер-Минасова С. Г. Состояние дел в области преподавания иностранных языков в системе высшего образования в России // Сборник научных и научно-методических трудов / под общ. ред. Е. И. Энгель. М.: МАКС Пресс, 2008. Вып. 5. С. 3-10.
  13. Фролов И. Т. Введение в философию: учебник для вузов: в 2-х ч. М.: Политиздат, 1989. 367 с.

Author information

Natal’ya Aleksandrovna Goncharova

Michurinsk State Agrarian University

Galina Vyacheslavovna Kretinina

Michurinsk State Agrarian University

About this article

Publication history

  • Published: December 22, 2016.

Keywords

  • пространственно-временной подход
  • англоязычное коммуникативное пространство
  • языковое пространство
  • языковое время
  • вербальные/невербальные средства общения
  • коммуникативно-ориентированное поведение в иноязычном коммуникативном пространстве
  • spatial-temporal approach
  • communicative English language space
  • language space
  • lingual time
  • verbal/non-verbal means of communication
  • communicative-oriented behavior in a foreign language communicative space

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)