TEACHING SPOKEN ENGLISH LANGUAGE IN THE DIRECTION OF SPATIAL-TEMPORAL APPROACH
Abstract
The article focuses on the possibility of constructing the process of English language education with involvement of the main provisions of spatial-temporal approach in the educational process. Special attention is drawn to spatial-temporal points, recorded by Standard English and regional standards and socio-cultural dialects of English. The manifestation of the adequate communicative-oriented behavior within the boundaries of the English communicative space is provided by the knowledge of the essential features of the Standard, regional, socio-cultural use of verbal/non-verbal means of communication of the English language, acting as communicative goals.
References
- Акулова О. В., Вершинина Н. А., Даутова О. Б., Крылова О. Н., Менг Т. В., Писарева С. А., Пискунова Е. В., Тряпицына А. П. Российский вуз в европейском образовательном пространстве: методические рекомендации преподавателям вузов по вхождению в Болонский процесс / под ред. А. П. Тряпицыной. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2006. 175 с.
- Борисова С. А. Человек и пространство: восприятие как познание // Проблемы прикладной лингвистики: сб. ст. Междунар. науч.-практ. конф. Пенза, 2005. С. 31-34.
- Войшвилло Е. К., Дегтярев М. Г. Логика как часть теории познания и научной методологии (фундаментальный курс): учебное пособие для студентов философских факультетов и преподавателей логики: в 2-х кн. М.: Наука, 1994. Кн. 1. 312 с.
- Егорова Л. Ф. Пространственно-временная организация английского вокализма: дисс. … д. филол. н. Тамбов, 1995. 323 с.
- Канке В. А. Философия. Исторический и систематический курс: учебник для вузов. 4-е изд., перераб. и доп. М.: Логос, 2002. 344 с.
- Кондаков Н. И. Логический словарь-справочник. М.: Наука, 1975. 717 с.
- Львов М. Р. Основы теории речи. М.: Академия, 2000. 248 с.
- Маслова В. А. Когнитивная лингвистика: учеб. пособие. Минск: ТетраСистемс, 2004. 256 с.
- Мерло-Понти М. Феноменология восприятия / пер. с франц. под ред. И. С. Вдовиной, С. Л. Фокина. СПб.: Ювента; Наука, 1999. 608 с.
- Попова З. Д., Стернин И. А. К методологии лингвистического анализа // Филология и культура: сб. науч. тр. Тамбов: Изд-во ТГУ им. Г. Р. Державина, 2003. С. 19-24.
- Радионова Т. Я. Единая интонология: теория интонаре - теория бытия мысли // Единая интонология: альманах «Академические тетради» / гл. ред. Т. Я. Радионова. М., 2009. Вып. 13. С. 131-149.
- Тер-Минасова С. Г. Состояние дел в области преподавания иностранных языков в системе высшего образования в России // Сборник научных и научно-методических трудов / под общ. ред. Е. И. Энгель. М.: МАКС Пресс, 2008. Вып. 5. С. 3-10.
- Фролов И. Т. Введение в философию: учебник для вузов: в 2-х ч. М.: Политиздат, 1989. 367 с.
Author information
About this article
Publication history
- Published: December 22, 2016.
Keywords
- пространственно-временной подход
- англоязычное коммуникативное пространство
- языковое пространство
- языковое время
- вербальные/невербальные средства общения
- коммуникативно-ориентированное поведение в иноязычном коммуникативном пространстве
- spatial-temporal approach
- communicative English language space
- language space
- lingual time
- verbal/non-verbal means of communication
- communicative-oriented behavior in a foreign language communicative space
Copyright
© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC