• Original research article
  • December 22, 2016
  • Open access

THE DEVELOPMENT OF PRESCHOOLERS’ LOGICAL THINKING IN THE PROCESS OF FORMATION OF ELEMENTARY MATHEMATICAL CONCEPTS ON THE BASIS OF PROBLEM SITUATIONS

Abstract

The article discusses the question of the impact of problem situations on the development of logical thinking of preschool children in the process of formation of elementary mathematical concepts. In this context we study the importance of the creation of problem situations in educational activity in mathematics. The author describes the importance of problem situations for the development of cognitive and creative abilities of preschool age children in the logical-mathematical activity and offers to apply methodological techniques for the creation of problem situations, as a means of child’s mental development.

References

  1. Кларина Л. М. Дети и знаки: буквы, цифры, геометрические формы. М.: Новая школа, 1993. 108 с.
  2. Матюшкин А. М. Психология мышления. Мышление как разрешение проблемных ситуаций: учебное пособие / под ред. канд. психол. наук А. А. Матюшкиной. М.: КДУ, 2009. 190 с.
  3. Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории. М.: Педагогика, 1975. 367 с.
  4. Михайлова 3. А. Теории и технологии математического развития детей дошкольного возраста. СПб.: ДЕТСТВО-ПРЕСС, 2008. 384 с.
  5. Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2009. 713 с.
  6. Стожарова М. Ю., Михалева С. Г. Развитие интеллектуальных способностей детей старшего дошкольного возраста в математической деятельности. М.: ФЛИНТА, 2013. 128 с.
  7. Щербакова Е. И. Теория и методика математического развития дошкольников: учеб. пособие. М.: Издательство Московского психолого-социального института; Воронеж: Издательство НПО «МОДЭК», 2005. 392 с.

Author information

Natal’ya Gennad’evna Kharitonova

Municipal Budget Preschool Educational Institution kindergarten “Snezhok”, Ulyanovsk

About this article

Publication history

  • Published: December 22, 2016.

Keywords

  • логическое мышление
  • логико-математический опыт
  • проблемные ситуации
  • интеллектуальная активность
  • проблемное обучение
  • продуктивная деятельность
  • противоречия
  • провокация
  • logical thinking
  • logical and mathematical experience
  • problem situations
  • intellectual activity
  • problem teaching
  • productive activity
  • contradictions
  • provocations

Copyright

© 2016 The Author(s)
© 2016 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)