• Original research article
  • March 31, 2017
  • Open access

GRAPHICAL SCHEMES AS A MEANS TO STIMULATE TECHNICAL STUDENTS’ COGNITIVE ACTIVITY WHEN STUDYING PHILOSOPHY UNDER THE CONDITIONS OF SCORE-RATING SYSTEM

Abstract

The article describes the method to use graphical schemes in the educational process when studying philosophy. The author introduces methodical recommendations on using this method in the tutorials considering the content of the discipline “Philosophy”. The paper concludes that graphical schemes promote better adoption of learning material and create the possibilities for more objective control over the students’ educational work under the conditions of score-rating system. Graphical scheme method also forms the necessary basis for the students to present their research findings when defending course and diploma projects.

References

  1. Молоткова Н. В., Ракитина Е. А., Мозгова Г. В., Евлахин Р. Н., Попов А. И. Балльно-рейтинговая система как фактор обеспечения качества и гуманизации образования // Развитие личности как стратегия современной системы образования: мат-лы Межд. науч.-практ. конф. Воронеж, 22-23 марта 2016 г. Воронеж, 2016. Ч. 2. С. 63-69.
  2. Об образовании в Российской Федерации: Федеральный закон №273-ФЗ [Электронный ресурс]. URL: http://www.consultant. ru/document/cons_doc_LAW_140174/ (дата обращения: 09.03.2017).
  3. Основные документы Болонского процесса [Электронный ресурс]. URL: http://www.uchkom.info/index.php?option= com_content&view=article&id=286&Itemid=31 (дата обращения: 09.03.2017).
  4. Положение о балльно-рейтинговой системе оценивания образовательной деятельности обучающихся в Тамбовском государственном техническом университете [Электронный ресурс]. URL: http://www.tstu.ru/prep/metod/ pdf/polbrs.pdf (дата обращения: 09.03.2017).
  5. Попов А. И., Пучков Н. П. Балльно-рейтинговая система в условиях реализации компетентностного подхода в обучении // Вопросы современной науки и практики / Университет им. В. И. Вернадского. 2016. № 2 (60). С. 122-130.
  6. Сазонов Б. А. Болонский процесс: актуальные вопросы модернизации российского высшего образования: учебное пособие. М.: ФИРО, 2006. 184 с.
  7. http://vitalms.tstu.ru/login.php (дата обращения: 09.03.2017).

Author information

Konstantin Vladimirovich Samokhin

Tambov State Technical University

About this article

Publication history

  • Published: March 31, 2017.

Keywords

  • интернационализация образования
  • Болонский процесс
  • балльно-рейтинговая система
  • графическая схема
  • философия
  • технический вуз
  • internationalization of education
  • Bologna process
  • score-rating system
  • graphical scheme
  • philosophy
  • technical higher school

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)