• Original research article
  • June 30, 2017
  • Open access

STATE AND AUTHOR’S APPROACHES TO THE FUNCTIONAL ILLITERACY PROBLEM SOLUTION

Abstract

The article considers the essence of the phenomenon “functional illiteracy”, some reasons explaining the appearance of this phenomenon in our country and the directions of its wiping out basing on some educational measures undertaken by the state and developed scientific educational techniques. Text-centered technology of authentic contents sense processing gives the fundamental character of a specific educational subject.

References

  1. Веряев А. А., Нечунаева М. Н., Татарникова Г. В. Функциональная грамотность учащихся: представления, критический анализ, измерение // Известия Алтайского государственного университета. 2013. Выпуск № 2 (78). Том 2. С. 13-17.
  2. Лопатухина Т. А., Рынкевич А. В. Языковая коммуникация и ее контент в иноязычном образовательном пространстве высшей школы // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. Педагогические науки. 2016. № 3 (107). С. 78-84.
  3. Lopatukhina T. A., Osipova A. V. An Innovative Spiritual and Moral Approach to Young People Upbringing Based on Pedagogy Logistics // Вестник Донского государственного технического университета. 2013. № 3-4 (72-73). C. 165-171.
  4. OECD Skills Outlook 2013: First Results from the Survey of Adult Skills [Электронный ресурс]. URL : http://www.oecd. org/skills/piaac/Skills%20volume%201%20(eng)--full%20v12--eBook%20(04%2011%202013).pdf (дата обращения: 28.03.2017).

Author information

Tat'yana Aleksandrovna Lopatukhina

Don State Technical University

Anna Vladimirovna Rynkevich

University of Technology

About this article

Publication history

  • Published: June 30, 2017.

Keywords

  • функциональная грамотность
  • функциональная неграмотность
  • интеллектуальные операции
  • интерпретация
  • технология текстоцентрического подхода
  • functional literacy
  • functional illiteracy
  • intellectual operations
  • interpretation
  • text-centered techniques

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)