• Original research article
  • September 30, 2017
  • Open access

ADAPTATION OF FIRST-YEAR STUDENTS TO EDUCATION AT TECHNICAL HIGHER SCHOOL WHEN STUDYING THE DISCIPLINE “ALGEBRA AND GEOMETRY”

Abstract

The article introduces author’s experience of purposeful pedagogical influence on first-year students’ adaptation to education at technical higher school (by the example of teaching the discipline “Algebra and Geometry”). The author describes the techniques to develop cognitive, motivational-volitional, and socio-communicative relations in the process of teaching Mathematics. The paper provides the examples of developing special communicative constructions.

References

  1. Виноградова А. А. Адаптация студентов младших курсов к обучению в вузе в процессе изучения математических и естественнонаучных дисциплин: автореф. дисс. … к. пед. н. Тюмень, 2008. 21 с.
  2. Непомняща Т. В. Формування комунікативної компетентності студентів вищих технічних навчальних закладів у процесі навчання математичних дисциплін: дисс. … к. пед. н. Донецьк, 2013. 252 с.
  3. Просецкий П. А. Психологические особенности адаптации студентов нового приёма к условиям обучения в вузе // Комплексная проблема профориентации, адаптации и повышения квалификации. Минск: Слово, 1976. С. 124-128.

Author information

Tat'yana Vladimirovna Nepomnyashchaya

Saint Petersburg Electrotechnical University “LETI”

About this article

Publication history

  • Published: September 30, 2017.

Keywords

  • адаптация первокурсников к обучению
  • когнитивные связи
  • мотивационно-волевые связи
  • социально-коммуникативные связи
  • специальная коммуникативная конструкция
  • first-year students’ adaptation to education
  • cognitive relations
  • motivational and volitional relations
  • socio-communicative relations
  • special communicative construction

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)