• Original research article
  • September 30, 2017
  • Open access

STATUS OF SELF-GUIDED WORK IN THE EDUCATIONAL SPACE OF MODERN HIGHER SCHOOL

Abstract

Analyzing the conceptions of the subjects of higher school educational process on the status of self-guided work the author concludes that it has been transformed from the accumulator of fundamental knowledge to the activator of bachelors’ personal development. It is conditioned by such problems as formalism in organization, underestimation of self-guided work skills for further self-education, and insufficient development of mechanisms of external interaction (with the potential employers).

References

  1. Вакула А. А., Плотникова Е. Г. Модель формирования готовности к самообразованию курсантов в военном вузе // Фундаментальные исследования. 2013. № 10-6. С. 1329-1335.
  2. Зимняя И. А. Исследовательская деятельность студентов в вузе как объект проектирования в компетентностно-ориентированной ООП ВПО: для программы повышения квалификации преподавателей вузов в области проектирования ООП, реализующих ФГОС ВПО. М.: Исследовательский центр проблем качества подготовки специалистов, 2010. 40 с.
  3. Маркова А. К. Самообразование школьников // Вопросы психологии. 1980. № 3. С. 150-151.
  4. Новиков А. М. Основания педагогики. М.: Эгвес, 2010. 208 с.
  5. Осницкий А. К. Психологические механизмы самостоятельности М.: ИГ-СОЦИН, 2010. 232 с.
  6. Подласый И. П. Педагогика. Новый курс: учебник для вузов: в 2-х кн. М.: ВЛАДОС, 1999. Кн. 1. Общие основы. Процесс обучения. 576 с.
  7. Тарабрина Т. Б. Организация самообразовательной деятельности студентов на основе матричной модели: автореф. дисс.. к. пед. н. Тольятти, 2013. 22 с.

Author information

Inna Anatol'evna Svezhentseva

North Caucasus Institute (Branch) of Moscow State University of Humanities and Economics

About this article

Publication history

  • Published: September 30, 2017.

Keywords

  • познавательная самостоятельность
  • организация самостоятельной работы
  • внутренняя мотивация
  • самообразование
  • личностное развитие
  • универсальные стратегии самообразования
  • cognitive autonomy
  • organization of self-guided work
  • internal motivation
  • self-education
  • personal development
  • universal self-education strategies

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)