• Original research article
  • December 26, 2017
  • Open access

MUSICAL EDUCATION IN RUSSIA AND ABROAD: ON THE PROBLEM OF ETHNO-PEDAGOGICAL FOUNDATIONS OF MUSICAL EDUCATION

Abstract

The article provides a comparative analysis of methods and techniques of musical pedagogics in Russia and in Europe, Asia, America. The author examines person-oriented and value approaches to teaching music, analyzes and compares the methods and new, integrative systems of teaching. The analysis is conducted at the musical-pedagogical, culturological, methodological and social levels. The paper identifies prognostic pedagogical tendencies, orientations and dispositions observable in the musical education process.

References

  1. Альтман Г. С., Каширская А. Б. Индивидуализация обучения иностранных учащихся в учреждениях дополнительного образования // Инновационные процессы в культуре, искусстве и образовании: коллективная монография. М.: Интерактив плюс, 2016. С. 13-19.
  2. Альтман Г. С., Овакимян Е. Ю. Преподавание музыки на иностранном языке в современной музыкальной школе // Образование и наука в современных условиях: сб. мат-лов международ. науч.-практ. конф. М.: Интерактив плюс, 2016. С. 6-9.
  3. Бодина Е. А. Современный опыт и тенденции развития музыкального образования в России и за рубежом // Перспективы исследования современных проблем педагогики: сборник материалов конференции Института культуры и искусств ГАОУ ВО МГПУ: коллективная монография. М.: Экон-информ, 2017. С. 5-20.
  4. Борухзон Л., Волчек Л., Гусейнова Л. Азбука музыкальной фантазии: в 6-ти тетрадях. СПб.: Композитор, 1996-1997.
  5. Вульфсон Б. Л. Сравнительная педагогика: актуальные вопросы теории и методологии // Отечественная и зарубежная педагогика. 2011. № 1. С. 117-130.
  6. Гаккель Л. Е. Я не боюсь, я музыкант. СПб.: Северный олень, 1993. 176 с.
  7. Епхиева М. К. Гуманизация и гуманитаризация образовательного процесса в вузе // Вектор науки Тольяттинского государственного университета. 2015. № 1 (31). С. 240-244.
  8. Каширская А. Б. Индивидуализация обучения детей с особыми образовательными потребностями на уроках фортепиано [Электронный ресурс]. URL: http://bibliofond.ru/view.aspx?id=788123 (дата обращения: 14.10.2017).
  9. Тыщенко В. П. Философия культуры диалога. Введение. Новосибирск: Изд-во Новосибирского университета, 1993. 212 с.
  10. Чернецова О. В. Методологический анализ исследования гуманизации педагогического образования: зарубежный опыт // Европейский журнал социальных наук. М.: Международный исследовательский институт, 2013. Т. 1. № 8. С. 84-94.
  11. Benedict R. The chrysanthemum and the sword: Patterns of Japanese culture. Boston: Houghton Mifflin, 1946. 162 р.
  12. Bryansky F. “The key to Music Making” - piano method for beginners. N. Y.: White Lilac Press, 1989. 145 р.
  13. Kardiner A. The psychological frontiers of society. N. Y.: Columbia University Press, 1945. 95 p.
  14. Hargreaves D. J., North A. C. Musical Development and Learning: The International Perspective. London - N. Y.: Continuum, 2001. 206 p.

Author information

Galina Sergeevna Al'tman

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Published: December 26, 2017.

Keywords

  • образование
  • гуманизация
  • межкультурная компетенция
  • фортепиано
  • личностно-ориентированный подход
  • education
  • humanization
  • intercultural competence
  • piano
  • person-oriented approach

Copyright

© 2017 The Author(s)
© 2017 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)