• Original research article
  • June 29, 2018
  • Open access

METHODS OF MUSICAL TEXT VISUALIZATION IN THE COURSE OF THEORETICAL DISCIPLINES

Abstract

The article is devoted to the problems of using visualization as one of the most progressive educational technologies. The paper emphasizes the urgency of addressing the forms of work that help, through visualization, to transpose sound artistic impressions into other planes related to visual associations in classes of musical-theoretical disciplines at various stages of education (music school - college - university). The question is raised about the need for deep connection between the selected forms of visualization and musical work, including at the level of the artistic image.

References

  1. Ванечкина И. Л., Галеев Б. М. Синестетические эксперименты в музыкальном образовании [Электронный ресурс]. URL: http://synesthesia.prometheus.kai.ru/ms-obraz_r.htm (дата обращения: 15.05.2018).
  2. Горбунова И. Б. Музыкально-компьютерные технологии и аудиовизуальный синтез: актуальное значение и перспективы развития // Теория и практика общественного развития. 2014. № 19. С. 162-167.
  3. Данилкина И. И., Ромах Н. И. Герменевтический анализ природы визуального воображения [Электронный ресурс] // Аналитика культурологии. 2008. № 11. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/germenevticheskiy-analiz-prirody-vizualnogo-voobrazheniya (дата обращения: 06.05.2018).
  4. Ермилова Е. Б. Визуализация обучения как средство формирования учебных способностей: автореф. дисс. … к. пед. н. Казань, 1999. 26 с.
  5. Макарова Е. А. Визуализация как способ структурирования знаний и формирования ментального пространства [Электронный ресурс]. URL: http://oprb.ru/data/partner/6/message/RR9f14_3049.pdf (дата обращения: 22.03.2018).
  6. Макарова Е. А. Визуализация как средство формирования психологического комфорта при обучении // Альманах современной науки и образования. 2008. № 10 (17). Ч. 2. C. 115-119.
  7. Олешков М. Ю. Современные образовательные технологии. Нижний Тагил: НТГСПА, 2011. 144 с.
  8. Петров В. О. Инструментальный театр: функции жанра в современном обществе // Искусство и философия: материалы IV Международной конференции. М.: РАМ им. Гнесиных, 2015. С. 67-75.
  9. Попова Т. М., Поддубных Е. Н. Инновационные техники визуализации средствами информационно-коммуникационных технологий // Учёные заметки ТОГУ. 2014. Т. 5. С. 57-62.
  10. Современный образовательный процесс: основные понятия и термины / авт.-сост. М. Ю. Олешков, В. М. Уваров. М.: Спутник+, 2006. 152 с.
  11. Титова С. С. Визуализация музыкального произведения: образовательные возможности и программные продукты // Теория и практика современной науки. 2017. № 8 (26). С. 318-326.
  12. Топилина И. И. Воспитательный потенциал музыкальной и творческой визуальной информации на уроках музыки в школе // Символ науки. 2016. № 2. С. 189-191.

Author information

Ol'ga Nikolaevna Romashkova

Tambov State Musical Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

Ekaterina Aleksandrovna Sorokina

Tambov State Musical Pedagogical Institute named after S. V. Rachmaninov

About this article

Publication history

  • Received: May 14, 2018.
  • Published: June 29, 2018.

Keywords

  • ступени современной системы образования
  • музыкальное образование
  • визуализация
  • оптимизация обучения
  • музыкально-теоретические дисциплины
  • stages of modern education system
  • music education
  • visualization
  • optimization of training
  • musical-theoretical disciplines

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)