• Original research article
  • October 20, 2018
  • Open access

PEDAGOGICAL MONITORING OF SENIOR STUDENTS’ SPIRITUAL AND MORAL EDUCATION BY MEANS OF EXTRACURRICULAR EXCURSION ACTIVITY

Abstract

The article presents the results of the pedagogical monitoring of senior students’ spiritual and moral education through extracurricular excursion activity. Basing on the theoretical analysis, the author defines the algorithm of the pedagogical monitoring of schoolchildren’s spiritual and moral education. Within the framework of pedagogical monitoring the criteria and indicators of senior students’ spiritual and moral education in excursion activity have been developed. The paper reveals the spiritual and moral qualities of senior students in excursion activity. It is concluded that the excursion project activity contributes to the development of senior students’ spiritual and moral education.

References

  1. Алмазова О. В. Психолого-педагогическая диагностика: учебное пособие. Екатеринбург: Калинина Г. П., 2017. 227 с.
  2. Белякова Е. Г., Строкова Т. А. Психолого-педагогический мониторинг: учебное пособие. Тюмень: Изд-во Тюменского государственного университета, 2015. 240 с.
  3. Гальцова Е. С. Проблемы духовно-нравственного воспитания личности в современной России [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problemy-duhovno-nravstvennogo-vospitaniya-lichnosti-v-sovremennoy-rossii-3 (дата обращения: 23.08.2018).
  4. Дивногорцева С. Ю. Духовно-нравственное воспитание в теории и опыте православной педагогической культуры. М.: Православный Свято-Тихоновский гуманитарный университет, 2012. 240 c.
  5. Емельянов Б. В. Экскурсия как педагогический процесс [Электронный ресурс]. URL: http://tourlib.net/books_tourism/ ekskurs15.htm (дата обращения: 21.08.2018).
  6. Пальмова Е. А. Качество отечественного образования и его мониторинг: современный подход [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/kachestvo-otechestvennogo-obrazovaniya-i-ego-monitoring-sovremennyy-podhod (дата обращения: 23.08.2018).
  7. Пластинина Н. А. Духовно-нравственное образование и воспитание обучающихся в условиях реализации ФГОС [Электронный ресурс] // Концепт: научно-методический электронный журнал. 2017. Т. 10. С. 58-60. URL: http://e-koncept.ru/ 2017/572014.htm (дата обращения: 24.08.2018).
  8. Психолого-педагогическая диагностика: учебное пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений / под ред. И. Ю. Левченко, С. Д. Забрамной. М.: Академия, 2013. 320 с.
  9. Рыжикова Ю. А. Технология организации образовательной экскурсии [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka. ru/article/n/tehnologiya-organizatsii-obrazovatelnoy-ekskursii (дата обращения: 23.08.2018).
  10. Строкова Т. А. Мониторинг в школьном образовании: монография. Тюмень: Изд-во ТГУ, 2017. 196 с.
  11. Хатыхьян М. В. Справочные материалы по организации экскурсионной деятельности в образовательных учреждениях. Ростов-на-Дону: Центр детского и юношеского туризма и экскурсий (юных туристов), 2015. 20 с.

Author information

Elena Petrovna Dudarenko

Moscow State University of Education

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2018.
  • Published: October 20, 2018.

Keywords

  • педагогический мониторинг
  • духовно-нравственное воспитание
  • программа студии экскурсоводов «По святым местам»
  • старшеклассники
  • экскурсионная деятельность
  • pedagogical monitoring
  • spiritual and moral education
  • program of the Guides’ Studio “To the Holy Places”
  • senior students
  • excursion activity

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)