• Original research article
  • October 20, 2018
  • Open access

PROBLEM-BASED SITUATIONS USE IN THE PROCESS OF FOREIGN LANGUAGE TEACHING AT LAW HIGHER EDUCATION ESTABLISHMENTS

Abstract

The article reveals the ways of using problem-based situations in language training of law students, which contributes not only to the improvement of their language training, but also to the formation of an algorithm for solving such situations in future professional activity. The authors focus on the study of the process of solving problem-based situations in the professionally oriented discourse, as well as the ways of their integration into educational process. The paper provides a set of training exercises that correspond to each stage of solving a problem-based situation.

References

  1. Актуальные вопросы теории и практики обучения иностранному языку в неязыковом вузе: материалы межвузовского круглого стола (г. Оренбург, 2 февраля 2018 г.). Оренбург: Оренбургский институт (филиал) Московского государственного юридического университета им. О. Е. Кутафина (МГЮА), 2018. 100 с.
  2. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингвистика и методика. М.: Академия, 2006. 336 с.
  3. Зарицкая Л. А. Иностранный язык и самостоятельная подготовка в профессиональной деятельности будущего дизайнера // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2013. № 24. C. 46-50.
  4. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 125 с.
  5. Ивин А. А. Теория аргументации: учебное пособие. М.: Гардарики, 2000. 416 с.
  6. Корсакова Г. Г., Зиневич Н. В. Особенности целеобразования в учебной деятельности студентов в процессе обучения иностранному языку в условиях модернизации системы высшего образования // Иностранные языки: лингвистические и методические аспекты. 2013. № 20. C. 65-68.
  7. Кудрявцев В. Т. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы. М.: Знание, 1991. 80 с.
  8. Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении. М.: Просвещение, 1972. 208 с.
  9. Оконь В. Основы проблемного обучения. М.: Просвещение, 1968. 208 с.
  10. Примерная программа «Иностранный язык» для неязыковых вузов и факультетов, разработанная Научно-методическим советом по иностранным языкам при Министерстве образования и науки РФ. М., 2009. 23 с.
  11. Соловова Е. Н. Интерактивность в языковом образовании // Новые технологии в образовательном пространстве родного и иностранного языка. 2013. № 1. С. 364-370.
  12. Титова С. В. Дидактические проблемы интеграции мобильных приложений в учебный процесс // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки». 2016. Т. 21. Вып. 7-8 (159-160). С. 7-14.
  13. Федеральный государственный стандарт высшего образования по направлению подготовки 40.03.01 «Юриспруденция» (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]. URL: http://base.garant.ru/71579274/53f89421bbdaf7 41eb2d1ecc4ddb4c33/ (дата обращения: 12.10.2018).
  14. Эсаулов А. Ф. Психология решения задач: методическое пособие. М.: Высшая школа, 1972. 216 с.
  15. Krois-Linder A., Firth M. Introduction to International Legal English. Cambridge: Cambridge University Press, 2008. 160 р.
  16. Scales P. Teaching in the Lifelong Learning Sector. Maidenhead: Open University Press, 2013. 329 p.

Author information

Galina Grigor’evna Korsakova

Immanuel Kant Baltic Federal University

Natal’ya Vyacheslavovna Zinevich

Immanuel Kant Baltic Federal University

Zhanna Petrovna Popadina

Immanuel Kant Baltic Federal University

About this article

Publication history

  • Received: August 16, 2018.
  • Published: October 20, 2018.

Keywords

  • проблемное обучение
  • анализ кейса
  • профессионально-ориентированный дискурс
  • интеллектуальные способности
  • познавательный интерес
  • problem-based training
  • case analysis
  • professionally oriented discourse
  • intellectual abilities
  • cognitive interest

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)