• Original research article
  • December 31, 2018
  • Open access

GENRES OF AUDIO-VISUAL SCIENTIFIC TEXTS IN A FOREIGN LANGUAGE AS A BASIS OF AUDIO-VISUALIZATION SKILLS DEVELOPMENT IN NON-LINGUISTIC UNIVERSITY STUDENTS

Abstract

The article deals with the genres of audio-visual scientific texts in a foreign language, such as audio-visual presentation and audio-visual lecture, which can be used to develop the skills of audio-visualization in the students specializing in natural sciences. The definitions of the notions “audio-visual lecture” and “audio-visual presentation” in the field of natural sciences are concretized, their characteristics are revealed, and the logical and compositional structure of each of them is specified. Methodological recommendations on the development of audio-visualization skills in non-linguistic university students are presented.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения иностранным языкам). М.: Икар, 2010. 448 с.
  2. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования. М.: Логос, 2011. 287 с.
  3. Гальперин И. Р. Текст как объект лингвистического исследования. Изд-е 4-е, стер. М.: КомКнига, 2006. 144 с.
  4. Даминова С. О. Психолого-дидактические основы аудиовизуального восприятия информации на иностранном (английском) языке // Известия высших учебных заведений. Серия «Гуманитарные науки». 2013. Т. 4. Вып. 1. С. 78-83.
  5. Даминова С. О. Развитие умений иноязычного общения на основе аудиовизуализации. Изд-е 2-е. М.: Ленанд, 2016. 400 с.
  6. Кучеренко О. И. Формирование дискурсивной компетенции в сфере устного общения (французский язык, неязыковой вуз): дисс. … к. пед. н. М., 2000. 184 с.
  7. Поляков О. Г. Психолого-педагогические аспекты проектирования курса английского языка для специальных целей: анализ потребностей и выбор подхода // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2014. № 9 (39). Ч. 2. С. 133-137.
  8. Рыблова А. Н. Система управления профессионально ориентированной самостоятельной познавательной деятельностью студентов вуза: дисс. … д. пед. н. Тольятти, 2004. 448 с.
  9. Сорокин Ю. А., Тарасов Е. Ф. Креолизованные тексты и их коммуникативная функция // Оптимизация речевого воздействия / отв. ред. Р. Г. Котов. М.: Наука, 1990. С. 180-186.
  10. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования по направлению подготовки 04.04.01 Химия (уровень магистратуры) [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки Российской Федерации от 23 сентября 2015 г. № 1042. URL: http://base.consultant.ru/cons/cgi/online.cgi? req=doc;base=LAW;n=187776;fld=134;dst=100011,0;rnd=0.3625026743514285 (дата обращения: 08.01.2016).
  11. Чернявская В. Е. Текст в медиальном пространстве: учебное пособие. Изд-е стер. М.: Ленанд, 2017. 232 с.
  12. Черчес Т. Е. Психологические основы использования наглядности в мультимедийном обеспечении учебного процесса в вузе // Актуальные проблемы правовых, экономических и гуманитарных наук: мат-лы междунар. науч. конф. молодых ученых, аспирантов и студентов. Мн., 2013. С. 266-268.
  13. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков: учебник. М.: Академия, 2015. 288 с.
  14. Яроцкая Л. В. Лингводидактические основы интернационализации профессиональной подготовки специалиста: иностранный язык, неязыковой вуз: дисс.. д. пед. н. М., 2013. 454 с.
  15. https://www.youtube.com/watch?v=1ljOz6QYfUg (дата обращения: 10.09.2017).
  16. Tsien R. Microscopy: Fluorescent Proteins [Электронный ресурс]. URL: https://www.youtube.com/watch?v=qK9aYnkIr3w (дата обращения: 10.09.2017).

Author information

Sofiya Oskarovna Daminova

Lomonosov Moscow State University Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: November 12, 2018.
  • Published: December 31, 2018.

Keywords

  • иностранный язык
  • умения аудиовизуализации
  • аудиовизуальный текст
  • жанр
  • аудиовизуальный доклад
  • аудиовизуальная лекция
  • неязыковой вуз
  • foreign language
  • skills of audio-visualization
  • audio-visual text
  • genre
  • audio-visual presentation
  • audio-visual lecture
  • non-linguistic university

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)