• Original research article
  • December 31, 2018
  • Open access

DEVELOPMENT OF VISUAL PERCEPTION OF PRESCHOOL CHILDREN WITH VISUAL DISORDER BY MEANS OF MATHEMATICS

Abstract

In the article, the development peculiarities of children with visual disorder, which indicate the need for special training of this category of preschool children so that they could master programme material successfully, are identified. The results of researching the visual perception development level of pre-schoolers with visual disorder and the formation level of their mathematical competence are provided. Direct correlation between increase in the level of mathematical competence and the positive dynamics of the visual function development is revealed. The example of organising work with children having visual disorder in the State Budgetary Educational Institution “Multidisciplinary School № 1220, Preschool Kindergarten № 1132 of the North-Eastern Administrative District of Moscow of the Combined Type” is given and the guidelines are formulated.

References

  1. Анохин П. К. Биология и нейрофизиология условного рефлекса. М.: Медицина, 1968. 546 с.
  2. Безруких М. М., Морозова Л. В. Методика оценки уровня развития зрительного восприятия детей 5-7,5 лет // Экспериментальная психология. 2009. № 4. С. 33-40.
  3. Выготский Л. С. Собрание сочинений: в 2-х т. М.: Педагогика, 1982. Т. 1. 488 с.
  4. Грищенко Т. А. Сенсорное развитие дошкольников с нарушением зрения в условиях специального и инклюзивного образования: тематические индивидуальные занятия и игры. М.: ВЛАДОС, 2017. 97 с.
  5. Ермаков В. П., Якунин Г. А. Основы тифлопедагогики: развитие, обучение и воспитание детей с нарушениями зрения: учебное пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Гуманитарный издательский центр «ВЛАДОС», 2000. 240 с.
  6. Мигунова И. Н., Якимова Л. В., Замашнюк Е. В. Педагогическая диагностика развития зрительного восприятия дошкольников в условиях ДОО компенсирующего вида: ФГОС / под ред. С. Д. Ермолаева. СПб.: Детство-пресс, 2016. 80 с.
  7. Новикова В. П. Математика в детском саду: средняя группа. М.: Мозаика-Синтез, 2014. 24 с.
  8. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта начального общего образования обучающихся с ограниченными возможностями здоровья: Приказ Министерства образования и науки Российской Федерации от 19 декабря 2014 года № 1598 // Собрание законодательства Российской Федерации (СЗРФ). 2014. № 38. Ст. 5096.
  9. Обучение и воспитание детей с нарушениями зрения в дошкольных учреждениях / сост. М. И. Земцова, Л. И. Плаксина, Л. Ю. Феоктистова. М.: Просвещение, 1978. 21 с.
  10. Павлов И. П. Физиология. Избранные труды. Изд-е 2-е, стер. М.: Юрайт, 2018. 394 с.
  11. Плаксина Л. И., Сековец Л. С. Коррекционно-развивающая среда в дошкольных образовательных учреждениях компенсирующего вида: учебно-методическое пособие. М.: ЗАО «Элти-Кудиц», 2003. 112 с.
  12. Подколзина Е. Н. Особенности использования наглядности в обучении детей с нарушением зрения // Дефектология. 2005. № 6. С. 33-40.
  13. Программы специальных (коррекционных) образовательных учреждений IV вида (для детей с нарушением зрения) / под ред. Л. И. Плаксиной. М.: Экзамен, 2003. 173 с.
  14. Солнцева Л. И. Психология детей с нарушениями зрения: детская тифлопсихология. М.: Классика Стиль, 2006. 256 с.

Author information

Elena Yur'evna Petrikova

Centre for Social Assistance to Family and Children “Pechatniki”, Moscow

Anna Evgen'evna Medvedeva

Marfo-Mariinsky Centre for Children with Disabilities, Moscow

Mariya Mikhailovna Okuneva

School № 1179, Moscow

About this article

Publication history

  • Received: November 6, 2018.
  • Published: December 31, 2018.

Keywords

  • нарушение зрения
  • зрительное восприятие
  • математическое развитие
  • формирование элементарных математических представлений
  • наглядные пособия
  • visual disorder
  • visual perception
  • mathematical development
  • formation of elementary mathematical concepts
  • visual aids

Copyright

© 2018 The Author(s)
© 2018 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)