• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

SPECIALIZED OLYMPIAD AS A MEANS TO SOLIDIFY STUDENTS’ THEORETICAL KNOWLEDGE

Abstract

The article discusses the importance of specialized Olympiads in the process of future specialists’ qualitative training. Specialized Olympiads make it possible to identify highly qualified students by assessing the level of their theoretical knowledge of several disciplines. The paper justifies the relevance and efficiency of specialized Olympiads when forming future engineering technologists’ professional competences. By the example of M.K. Ammosov North-Eastern Federal University, the authors show that specialized Olympiads provide an opportunity to check students’ theoretical knowledge of special disciplines and to assess their practical skills and competences acquired during the course of study.

References

  1. Гоник И. Л., Юрова О. В., Фетисов А. В., Чесноков О. К. Студенческие олимпиады: проблемы и перспективы // Высшее образование в России. 2015. № 5. С. 119-124.
  2. Есеева О. В., Рыбак Е. В., Цихончик Н. В. Потенциалы олимпиады в современном социальном образовании: учеб.-метод. пособие по организации и проведению школьных и студенческих олимпиад в современном вузе / под ред. Е. В. Рыбак. Архангельск: Издательство САФУ, 2012. 61 с.
  3. Зайцева И. Н., Токарева С. С., Ярлыкова Н. А. Участие в олимпиадах как эффективное средство профессиональной адаптации выпускников // Центральный научный вестник. 2018. Т. 3. № 24 (65). С. 19-20.
  4. Касаткина Н. С. Студенческая олимпиада как фактор развития профессиональных компетенций будущего педагога // Актуальные вопросы современной педагогики: материалы IX Международной научной конференции (г. Самара, сентябрь 2016 г.). Самара: АСГАРД, 2016. С. 67-69.
  5. Кудряшова С. К. Студенческая олимпиада по педагогике как средство практико-ориентированной подготовки будущего педагога // Практико-ориентированная подготовка будущего учителя: сборник научных статей по материалам Международной научно-практической конференции (г. Саранск, 28-29 марта 2018 г.). Саранск: Изд-во МГПУ, 2018. С. 53-56.
  6. Куценко С. М., Бикеева Н. К. Участие в олимпиадах как мотивация студентов к изучению информатики // Вестник современных исследований. 2018. № 1.1 (16). С. 68-69.
  7. Мальцева Г. А. Участие в олимпиадах по графическим дисциплинам как повышение учебно-познавательной активности студентов [Электронный ресурс] // Мир науки. 2018. Т. 6. № 6. URL: https://mir-nauki.com/PDF/45PDMN618.pdf (дата обращения: 16.09.2019).
  8. Миронова Т. П., Голубчикова М. Г. Теоретическое обоснование опыта участия в олимпиадах и конференциях как способа реализации научно-исследовательского потенциала студентов // Образование и наука в современных условиях. 2016. № 3 (8). С. 140-143.
  9. Назарова Л. П., Фалькова Е. В., Климовский Д. А. Развитие творческих способностей и формирование профессиональных компетенций студентов при олимпиадах по теоретической механике // Механика. Исследования и инновации. 2017. № 10 (10). С. 265-268.
  10. Тюренкова Л. М., Комаристая Л. А. Предметная олимпиада как форма повышения качества подготовки обучающихся в вузе // Теория, история и практика образования в сфере культуры: материалы XVIII Международной научно-практической конференции (г. Барнаул, 15 марта 2018 г.). Барнаул: Изд-во АГИК, 2018. С. 24-27.

Author information

Vladimir Petrovich Ignat’ev

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

Dmitrii Konstantinovich Chakhov

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

Matrena Fedos'evna Makarova

M.K. Ammosov North-Eastern Federal University

About this article

Publication history

  • Received: August 20, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • высшее образование
  • качество подготовки обучающихся
  • профильная олимпиада
  • предметная олимпиада
  • студенческие олимпиады
  • higher education
  • quality of training
  • specialized Olympiad
  • subject Olympiad
  • student Olympiads

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)