• Original research article
  • October 31, 2019
  • Open access

FORMATION OF LINGUISTIC STUDENTS’ EDUCATIONAL AUTONOMY BY MEANS OF MASS OPEN ONLINE COURSES

Abstract

Developing students’ educational autonomy is a relevant problem under the conditions of transition of the domestic higher education system to the paradigm “education throughout life”. The article discusses the use of mass open online courses (MOOC) in professional linguistic education as one of the ways to solve this problem. The analysis of scientific and pedagogical literature shows that this issue is still insufficiently investigated. The study focuses on describing the methodology of using MOOC to form three types of educational autonomy strategies among students. In conclusion, relying on the data of a conducted experiment, the authors identify the basic advantages and shortcomings of using MOOC in professional linguistic education, as perceived by teachers and students.

References

  1. Борщёва В. В., Григорян Я. Г. Развитие учебной автономии студентов в процессе изучения иностранного языка в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного гуманитарного университета им. М. А. Шолохова. Педагогика и психология. 2014. № 1. С. 43-48.
  2. Бугайчук К. Л. Массовые открытые дистанционные курсы: история, типология, перспективы // Высшее образование в России. 2013. № 3. С. 148-155.
  3. Валеева Н. Г., Руднева М. А. Массовые открытые онлайн-курсы в обучении студентов экологического факультета английскому языку для профессиональной коммуникации // Вестник Российского университета дружбы народов. Серия «Экология и безопасность жизнедеятельности». 2016. № 3. С. 99-105.
  4. Копыловская М. Ю. Межкультурный digital native / digital immigrant конфликт в современном преподавании английского языка // Вестник Санкт-Петербургского государственного университета. Серия 9. Язык и литература. 2014. Вып. 1. С. 167-177.
  5. Корозникова А. А. Сущность понятия «учебная автономия» и обучение стратегиям автономной учебной деятельности в образовательном процессе по иностранному языку [Электронный ресурс] // Концепт. 2016. Т. 11. С. 761-765. URL: https://e-koncept.ru/2016/86164.htm (дата обращения: 04.10.2019).
  6. Полянкина С. Ю. Модель работы преподавателя иностранного языка и студентов с МООК в рамках дисциплины «Деловой и профессиональный иностранный язык (английский)» // Информационные технологии в науке и образовании: материалы Международной науч.-практ. конференции (г. Москва, март-апрель 2014 г.). М.: Изд-во НОУ ИКТ, 2014. С. 52-55.
  7. Профессиональное лингвообразование в высшей школе: монография / под ред. Н. Л. Уваровой. Н. Новгород: Изд-во Волго-Вятской академии гос. службы, 2011. 296 с.
  8. Солдатова Г., Зотова Е., Лебешева М., Шляпников В. Интернет: возможности, компетенции, безопасность: методическое пособие для работников системы общего образования. М.: Google, 2013. 165 с.
  9. A Law Student’s Toolkit [Электронный ресурс]. URL: https://www.coursera.org/learn/law-student (дата обращения: 15.09.2019).
  10. Agonacs N., Matos J. F. А Self-directed Learning Readiness of Language MOOC Learners [Электронный ресурс] // Proceedings of EMOOCs 2019: Work in Progress Papers of the Research, Experience and Business Tracks. URL: http://ceur-ws.org/Vol-2356/research_short1.pdf (дата обращения: 15.09.2019).
  11. An Introduction to American Law [Электронный ресурс]. URL: https://www.coursera.org/learn/american-law (дата обращения: 15.09.2019).
  12. Bennett S., Maton K., Kervin L. The “digital natives” debate: A critical review of the evidence // British Journal of Educational Technology. 2008. Vol. 39 (5). Р. 775-786.
  13. Chamot A. V., O’Malley J. M. Learning strategies in second language acquisition. L.: Macmillan, 1990. 272 p.
  14. Howe N., Strauss W. Generations: The History of America’s Future, 1584 to 2069. Quill: Harper Collins Publishers, 1992. 538 p.
  15. Introduction to Artificial Intelligence (AI) [Электронный ресурс]. URL: https://www.edx.org/course/introduction-artificial-intelligence-3 (дата обращения: 15.09.2019).
  16. Kolowich S. The professors who make the MOOCs [Электронный ресурс] // Chronicle of Higher Education. URL: http://chronicle. com/article/The-Professors-Behindthe MOOC/137905/#id=overview (дата обращения: 15.09.2019).
  17. Moreno M. A., Jelenchick L., Koff R., Eikoff J., Diermyer Ch., Christakis D. A. Internet use and multitasking among older adolescents: An experience sampling approach // Computers in Human Behavior. 2012. Vol. 28. № 4. Р. 1097-1102.
  18. Prensky M. R. From Digital Natives to Digital Wisdom: Hopeful Essays for 21st Century Learning. Corwin: A SAGE Publications Company, 2012. 240 p.
  19. Sparrow B., Liu J., Wegner D. M. Google effects on memory: Cognitive consequences of having information at our fingertips // Science. 2011. Vol. 333. Р. 776-778.
  20. Web Applications for Everybody [Электронный ресурс]. URL: https://www.coursera.org/specializations/web-applications (дата обращения: 15.09.2019).
  21. Winter R. Are you ready to take a MOOC and succeed? [Электронный ресурс]. URL: https://www.classcentral.com/report/ are-you-ready-to-take-a-mooc-and-succeed/ (дата обращения: 15.09.2019).

Author information

Natal'ya Sergeevna Petrishcheva

Nizhny Novgorod Institute of Management (Branch) of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

Tat'yana Grigor'evna Rybalko

Nizhny Novgorod Institute of Management (Branch) of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

About this article

Publication history

  • Received: September 15, 2019.
  • Published: October 31, 2019.

Keywords

  • информационно-коммуникационные технологии
  • массовые открытые онлайн-курсы (МООКи)
  • профессиональное лингвообразование
  • смешанное обучение
  • учебная автономия
  • information and communication technologies
  • mass open online courses (MOOC)
  • professional linguistic education
  • mixed-mode learning
  • educational autonomy

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)