• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

ON COMPILING AND IMPLEMENTING UNIFIED SOCIAL STUDIES CURRICULUM IN TECHNICAL COLLEGES OF THE TATAR ASSR IN THE 1920S - AT THE BEGINNING OF THE 1930S

Abstract

The article examines the issues of compiling the unified Social Studies curriculum for technical colleges of the Tatar ASSR in the 1920s - at the beginning of the 1930s. Relying on archival materials, the author shows the role and importance of commissions on Social Studies while compiling programs, curricula, textbooks and organizing pedagogical process. The peculiarities of the programs and curricula developed in the Tatar ASSR are identified. To compare the level of teaching social disciplines, the author describes the experience of certain regions. Relying on inspection reports on technical colleges of the Tatar ASSR, the author concludes on the level of Social Studies learning, identifies positive and negative aspects. The accent is made on difficulties and controversies that arose while organizing pedagogical work in the national colleges.

References

  1. Ахтямова А. В. Преподавание на татарском языке и татарского языка в 1920-х гг. // Преподавание на татарском языке в системе среднего и высшего образования: история, современность и перспективы: материалы Региональной научно-практической конференции, посвященной 190-летию со дня рождения Каюма Насыри. Казань: Институт истории им. Ш. Марджани АН РТ, 2015. С. 58-67.
  2. Галлиев Р. М. Развитие системы среднего образования Татарстана в первой половине XX века: дисс. … к. пед. н. Набережные Челны, 2011. 196 с.
  3. Гарипова З. Г. Казань: общество, политика, культура (1917-1941). Казань: Магариф, 2004. 167 с.
  4. Директивы ВКП(б) по вопросам просвещения. М. - Л.: ОГИЗ, 1931. 496 с.
  5. Исаева М. Н. Развитие среднего профессионального образования в Республике Татарстан. Казань: Центр инновационных технологий, 2005. 186 с.
  6. Кудояров Г. О ходе выполнения постановлений ЦК и ОК ВКП(б) о начальной и средней школе // За культурную революцию. 1931. № 5-6. С. 22-31.
  7. Мукминев Т. Н. Развитие среднего педагогического образования в Татарской АССР (1921-1941 гг.): дисс. … к. пед. н. Казань, 1958. 227 с.
  8. Национальный архив Республики Татарстан (НАРТ). Ф. 264. Оп. 1.
  9. НАРТ. Ф. Р-3682. Оп. 1.

Author information

Shamil' Fanisovich Sadykov

Sh. Marjani Institute of History of the Tatarstan Academy of Sciences

About this article

Publication history

  • Received: October 3, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • программы по обществоведению
  • ТАССР
  • национальные техникумы
  • обществоведческие комиссии
  • преподаватели
  • образование
  • Social Studies curricula
  • The Tatar ASSR
  • national colleges
  • commissions on Social Studies
  • teachers
  • education

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)