• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

ANALYSIS OF MEANINGFUL ASPECTS OF LINGUO-DIDACTIC MODELS OF TEACHING AGAINST THE BACKGROUND OF THEIR CONTRADICTIONS

Abstract

The article is devoted to a relevant problem of methodological contradictions in the process of foreign language teaching. The study focuses on analysing teaching methods against the background of their contradictions. The author proposes a new approach to studying teaching methods putting an emphasis on the synthesis of general and special methods considering their level of abstraction and importance, mentioning different approaches to the process of foreign language acquisition; this problem is poorly investigated and requires further study. The analysis of general and special methods of teaching allows identifying the factors for raising the efficiency of foreign language teaching. The paper proposes a broader interpretation of the term “exercise”, which includes actions focused on efficient foreign language acquisition; reveals the content of the notion “activity” as a highly abstract methodological concept, which allows deeper understanding of the process of foreign language teaching. Summing it up, the author concludes about the causes of the existing contradictions.

References

  1. Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам. М.: Просвещение, 1965. 227 с.
  2. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М.: Изд. центр «Академия», 2004. 336 с.
  3. Долженков В. Н. Вопросы коммуникативного обучения иноязычной речи // Аксиологический аспект содержания непрерывного иноязычного образования: проблемы и решения: сб. науч. ст. IV Междунар. науч.-практ. конф.: в 2-х т. М., 2015. Т. 2: в 2-х кн. Кн. 2. С. 157-160.
  4. Долженков В. Н. Основные противоречия методов обучения иностранным языкам // Проблемы и вопросы современной науки. Тенденции развития науки и образования: сб. науч. тр. Самара, 2018. С. 77-80.
  5. Корсакова Г. Г., Зиневич Н. В., Попадина Ж. П. Использование проблемных ситуаций в процессе обучения иностранному языку в юридическом вузе // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (11). С. 18-22.
  6. Литвинко Ф. М. Лингводидактика. Учебно-методические материалы: инновации в обучении языкам как иностранным. Мн.: БГУ, 2015. 78 с.
  7. Пальмер Г. Устный метод обучения иностранным языкам / пер. с англ. М.: Прогресс, 1980. 165 с.
  8. Туссэн, Лангеншейдт. Самоучитель английского языка по методу Туссэна и Лангеншейдта. СПб.: Изд-во В. Березовского, 1907. 606 с.
  9. Хэгболдт П. Изучение иностранных языков. М.: Учпедгиз, 1963. 126 с.
  10. Я. А. Коменский, Д. Локк, Ж.-Ж. Руссо, И. Г. Песталоцци. Педагогическое наследие / сост. В. М. Кларин, А. Н. Джуринский. М.: Педагогика, 1989. 416 с.

Author information

Valerii Nikolaevich Dolzhenkov

Russian State Social University; Moscow Aviation Institute (National Research University)

About this article

Publication history

  • Received: October 28, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • методы обучения
  • анализ
  • синтез
  • иностранный язык
  • уровень
  • усвоение
  • противоречия
  • methods of teaching
  • analysis
  • synthesis
  • foreign language
  • level
  • acquisition
  • contradictions

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)