• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

EFFICIENCY OF THE GAMIFICATION METHOD IN EDUCATIONAL INSTITUTIONS OF THE MINISTRY OF INTERNAL AFFAIRS OF THE RUSSIAN FEDERATION (BY THE EXAMPLE OF THE “LASERTAG” GAME)

Abstract

The article examines peculiarities of implementing the gamification method in educational process. Within the framework of pedagogical analysis, the paper reveals principles and conditions of gamification, describes methods and techniques. The authors identify aspects of using the “Lasertag” game at the lessons and describe gaming techniques, which can be used in individual or group work. It is shown that “Lasertag” is a reliable and efficient tool to form learners’ professional competences in educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation.

References

  1. Нелюбин Р. В., Пенионжек Е. В. Особенности применения оружия: аспекты педагогического просвещения и философские дефиниции // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2018. № 3 (11). C. 33-37.
  2. Олейник Ю. П. Игрофикация в образовании: к вопросу об определении понятия // Современные проблемы науки и образования. 2015. № 3.
  3. Первова Г. М. Конвергенция методов как тенденция современного развития педагогики // Социально-экономические явления и процессы. 2014. Т. 9. № 6. С. 73-77.
  4. Попов Е. Б., Бабушкин С. С. От «игры вообще» к междисциплинарной деловой игре // Международный журнал. Устойчивое развитие: наука и практика. 2014. № 2 (13). С. 184-191.
  5. Супрунова Е. П. Дидактическая игра как форма активизации познавательной деятельности студентов [Электронный ресурс] // Концепт: науч.-метод. электрон. журн. 2017. № S3. URL: https://e-koncept.ru/2017/470050.htm (дата обращения: 28.09.2019).
  6. Флеров О. В. Роль дополнительного профессионального образования в основных социально-профессиональных процессах // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2017. № 3 (7). C. 106-110.
  7. Чернов Л. И. Урок в формате детективной игры как способ повышения креативности и мотивации студентов [Электронный ресурс] // Концепт: науч.-метод. электрон. журн. 2014. № S8. С. 66-70. URL: https://e-koncept.ru/2014/14607.htm (дата обращения: 28.09.2019).
  8. Чукреев Г. А., Одинцов А. А. Игрофикация в образовании // Проблемы современного гуманитарного образования глазами молодежи: сб. материалов II Всерос. конф. молодых исследователей. М.: Моск. гос. ун-т дизайна и технологии, 2014.
  9. Шерешик Н. Н. Психологические механизмы игры и особенности их функционирования в дидактических играх // Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук. 2017. № 5-2. С. 111-114.
  10. Якуба Я. О. Медиатизированная игра - всё ещё игра? // Современный дискурс-анализ. 2014. № 1 (10). С. 49-55.

Author information

Roman Vladimirovich Nelyubin

Ural Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

Evgeniya Vladimirovna Penionzhek

Ural Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

El'vira Ruslanovna Takiulina

Ural Law Institute of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation

About this article

Publication history

  • Received: September 28, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • метод обучения
  • форма обучения
  • игрофикация
  • игра
  • практические навыки
  • универсальные умения
  • интеллектуальные умения
  • teaching method
  • form of learning
  • gamification
  • game
  • practical skills
  • universal skills
  • intellectual skills

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)