• Original research article
  • December 31, 2019
  • Open access

DEVELOPING BACHELOR STUDENTS’ CROSSCULTURAL COMPETENCE WHILE TEACHING FOREIGN-LANGUAGE BUSINESS COMMUNICATION IN MIXED FORM

Abstract

The article tackles the relevant problems of developing bachelor students’ intercultural competence while teaching foreign-language business communication in a mixed form. The authors identify the basic structural components of the concept “intercultural competence”, reveal the didactic potential of web-technologies and offer possible ways to apply them. A model to form higher school students’ intercultural competence is suggested. The proposed methodology was introduced into practice.

References

  1. Ахаян А. А., Заир-Бек Е. С., Пискунова Е. В. Основания развития современной дидактики высшей школы [Электронный ресурс] // Письма в Эмиссия.Оффлайн: электронный научный журнал. 2017. № 3. URL: http://www.emissia. org/offline/2017/2504.htm (дата обращения: 09.11.2019).
  2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход. М.: Высшая школа, 1991. 207 с.
  3. Гальскова Н. Д. Межкультурное обучение: проблема целей и содержания обучения иностранным языкам // Иностранные языки в школе. 2004. № 1. С. 3-8.
  4. Евдокимова М. Г. Профессионально ориентированное обучение иностранным языкам в неязыковом вузе как система // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2013. Вып. 12 (672). С. 49-58.
  5. Леонтьев А. А. Язык и речевая деятельность в общей и педагогической психологии. Избранные психологические труды. М. - Воронеж: Изд-во Московского психолого-социального института; НПО «МОДЭК», 2003. 536 с.
  6. Новикова Л. А. Особенности формирования профессиональной межкультурной компетентности студентов вуза в процессе обучения иностранным языкам [Электронный ресурс] // Письма в Эмиссия.Оффлайн: электронный научный журнал. 2015. № 3. URL: http://www.emissia.org/offline/2015/2334.htm (дата обращения: 10.12.2019).
  7. Плетяго Т. Ю., Остапенко А. С., Антонова С. Н. Педагогические модели смешанного обучения в вузе: обобщение опыта российской и зарубежной практики // Образование и наука. 2019. Т. 21. № 5. С. 113-130.
  8. Поляков О. Г. Английский язык для специальных целей: теория и практика: учебное пособие. М.: НВИ-ТЕЗАУРУС, 2003. 188 с.
  9. Полякова Т. Ю. Учет особенностей современного поколения студентов в процессе совершенствования системы подготовки по иностранному языку в вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 2 (796). С. 43-54.
  10. Приоритетный проект в области образования «Современная цифровая образовательная среда в РФ» [Электронный ресурс]. URL: http://neorusedu.ru/about (дата обращения: 09.11.2019).
  11. Сизикова Т. Э., Стунжа Н. А., Повещенко А. Ф., Агавелян Р. О., Волошина Т. В. Влияние современных Web-технологий на развитие контентного вида мышления // Вестник Новосибирского государственного педагогического университета. 2017. Т. 7. № 6. С. 71-82.
  12. Солдатова Г. У., Рассказова Е. И. Модели передачи опыта между поколениями при освоении и использовании Интернета // Вопросы психологии. 2015. № 2. С. 56-67.
  13. Федеральные государственные образовательные стандарты высшего образования [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/ (дата обращения: 09.11.2019).
  14. Щепилова А. В. Содержание и предметные результаты обучения иностранному языку: структурирование и описание // Иностранные языки в школе. 2018. № 1. С. 3-10.
  15. Dignen B. Communicating across cultures. Cambridge: Cambridge University Press, 2011. 96 p.
  16. Picciano A. G. An integrated multimodal model for online education. Theories and frameworks for online education: Seeking an integrated model // Online Learning. 2017. № 21 (3). P. 166-190.
  17. Schneider S. C., Barsoux J.-L. Managing across Cultures. Dorchester, 2003. 330 p.
  18. Staker H., Horn M. B. Classifying K-12 blended learning [Электронный ресурс]. URL: http://www.christenseninstitute. org/wp-content/uploads/2013/04/Classifying-K-12-blended-learning.pdf (дата обращения: 09.11.2019).

Author information

Lyudmila Anatol'evna Novikova

Izhevsk State Agricultural Academy

Irina Sergeevna Akat'eva

Izhevsk State Agricultural Academy

Yuliya Vladimirovna Torkhova

Izhevsk State Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Received: November 9, 2019.
  • Published: December 31, 2019.

Keywords

  • межкультурная компетентность
  • деловая коммуникация
  • универсальные компетенции
  • смешанное обучение
  • социально значимые качества
  • intercultural competence
  • business communication
  • universal competences
  • mixed training
  • socially valuable qualities

Copyright

© 2019 The Author(s)
© 2019 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)