• Original research article
  • March 12, 2020
  • Open access

Using CLIL (Content and Language Integrated Learning) while Teaching English to Preschool Children

Abstract

The article examines specificity of the CLIL (Content and Language Integrated Learning), a modern innovative method of foreign language teaching. Special attention is paid to the use of the CLIL while teaching English to preschool children. The basic principles of the CLIL are analysed and its advantages when teaching a foreign language are shown. The forms of implementing the CLIL while teaching English to preschool children are revealed. Possibilities for integration of preschool education content and content of foreign language teaching are discussed. The paper provides examples of tasks, which can be used at the English lessons in preschool educational institutions.

References

  1. Бабаева Т. И., Гогоберидзе А. Г., Солнцева О. В. и др. Комплексная образовательная программа дошкольного образования «ДЕТСТВО». СПб.: ДЕТСТВО-ПРЕСС, 2019. 352 с.
  2. Вронская И. В. Методика обучения дошкольников английскому языку в различных видах неречевой деятельности: дисс. … к. пед. н. СПб., 1999. 242 с.
  3. Вронская И. В. 105 занятий по английскому языку с дошкольниками. СПб.: КАРО, 2016. 368 с.
  4. Гриценко Л. И. Теория и практика обучения: интегративный подход: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: Академия, 2008. 240 с.
  5. Федеральный государственный образовательный стандарт дошкольного образования: письма и приказы Минобрнауки. М.: ТЦ «Сфера», 2014. 96 с.
  6. Ball Ph. What is CLIL? [Электронный ресурс]. URL: http://www.onestopenglish.com/clil/methodology/articles/article-what-is-clil/500453.article (дата обращения: 27.11.2019).
  7. Darn S. CLIL: A lesson framework [Электронный ресурс]. URL: https://www.teachingenglish.org.uk/article/clil-a-lesson-framework (дата обращения: 27.11.2019).
  8. Dyson L. My Little Island [Электронный ресурс]. URL: https://www.pearsonelt.ru/angliiskii-jazyk/katalog/english-for-kids/my-little-island/ (дата обращения: 30.01.2020).
  9. Herrera M., Hojel B. Big Fun [Электронный ресурс]. URL: https://www.pearsonelt.ru/angliiskii-jazyk/katalog/english-for-kids/big-fun/ (дата обращения: 30.01.2020).
  10. Kay B. The TKT Course CLIL Module. Cambridge University Press, 2010. 128 p.
  11. Marsh D. The relevance and potential of content and language integrated learning (CLIL) for achieving MT+2 in Europe [Электронный ресурс]. URL: http://userpage.fu-berlin.de/elc/bulletin/9/en/marsh.html (дата обращения: 30.01.2020).
  12. Puchta H., Gerngross G., Lewis-Jones P. Super Safari [Электронный ресурс]. URL: https://www.cambridge.org/ru/cambridgeenglish/catalog/primary/super-safari (дата обращения: 30.01.2020).

Author information

Anna Fedorovna Barkova

The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

Ol'ga Anatol'evna Selivanovskaya

The Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 30, 2019.
  • Published: March 12, 2020.

Keywords

  • педагогическая интеграция
  • интегративный подход
  • метод предметно-языкового интегрированного обучения (CLIL)
  • дошкольное образование
  • образовательные области
  • виды деятельности
  • интеграция
  • pedagogical integration
  • integrative approach
  • Content and Language Integrated Learning (CLIL)
  • preschool education
  • educational areas
  • activity types
  • integration

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)