• Original research article
  • March 12, 2020
  • Open access

Didactic Principles of the Program “Philosophy for Children” (M. Lipman) in the Light of Universal Competences Conception

Abstract

The article for the first time examines M. Lipman’s program “Philosophy for Children” as a potentially efficient instrument to form schoolchildren’s universal competences (4C: critical thinking, creative thinking, communication and cooperation). The researcher identifies the program didactic principles, which can serve as a basis of pedagogics focused on “4C” formation: problem-based and activity-based approach, class as a community of researchers, Socratic dialogue. It is shown that in M. Lipman’s program “Philosophy for Children”, the process of universal competences formation (XXI-century skills) is harmoniously included in the integral and consistent educational process.

References

  1. Ильенков Э. В. Школа должна учить мыслить. Изд-е 2-е, стереотип. М.: МПСИ, 2009. 112 с.
  2. Национальный проект «Образование» [Электронный ресурс]. URL: https://edu.gov.ru/national-project (дата обращения: 20.01.2020).
  3. Фрумин И. Д., Добрякова М. С., Баранников К. А., Реморенко И. М. Универсальные компетентности и новая грамотность: чему учить сегодня для успеха завтра. Предварительные выводы международного доклада о тенденциях трансформации школьного образования / Национальный исследовательский университет «Высшая школа экономики», Институт образования. М.: НИУ ВШЭ, 2018. 28 с.
  4. Юлина Н. С. Философия для детей. М.: Канон+; РООИ «Реабилитация», 2005. 464 с.
  5. Faure E., Herrera F., Kaddoura A. R., Lopes H., Petrovski A. V., Rahnema M., Ward F. Learning to be: The world of education today and tomorrow [Электронный ресурс]. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000001801 (дата обращения: 20.01.2020).
  6. Lipman M. Lisa. Montclair NG, 1985.
  7. Lipman M. Mark. Montclair NG, 1985.
  8. Lipman M. Suki. Montclair NG, 1985.
  9. Lipman M. Thinking in education. Cambridge: Cambridge University Press, 2001. 316 р.
  10. Lipman M., Sharp A. M., Oscanyan F. Philosophy in the Classroom. 2nd ed. Philadelphia: Temple University Press, 1980. 248 р.

Author information

Artem Yur'evich Tylik

Lyceum № 597, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: January 13, 2020.
  • Published: March 12, 2020.

Keywords

  • универсальные компетентности
  • навыки XXI века
  • философия для детей
  • критическое мышление
  • М. Липман
  • проблемно-деятельностный подход
  • universal competences
  • XXI-century skills
  • philosophy for children
  • critical thinking
  • M. Lipman
  • problem-based and activity-based approach

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)