• Original research article
  • March 12, 2020
  • Open access

Reflexive Model to Motivate Postgraduate Students for Informal Education

Abstract

The article is devoted to the problem of raising the quality of postgraduate students’ scientific and research activity. Efficiency of the reflexive model to motivate postgraduate students for informal education is justified. The emphasis is made on contextual supervision, which presupposes participation in the process of developing a postgraduate student’s individual trajectory of scientific and research activity. Supervision also includes guiding a postgraduate student’s personal and professional development in the process of informal education. Postgraduate students’ personal and professional pro-activity is considered as an integrative criterion of their involvement in informal education. The authors suggest a definition of this concept, reveal its content and identify the criteria to assess the degree of postgraduate students’ involvement in informal education.

References

  1. Бедный Б. И., Сапунов М. Б. и др. Новая модель российской аспирантуры: проблемы и перспективы [Электронный ресурс] // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 1. URL: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/1604 (дата обращения: 19.01.2020).
  2. Бедный Б. И., Чупрунов Е. В. Современная российская аспирантура: актуальные направления развития [Электронный ресурс] // Высшее образование в России. 2019. Т. 28. № 3. URL: https://vovr.elpub.ru/jour/article/view/1623 (дата обращения: 19.01.2020).
  3. Гвильдис Т. Ю. Проектирование универсально-ориентированной образовательной программы подготовки научно-педагогических кадров в трехуровневой системе высшего образования: дисс. … к. пед. н. Великий Новгород, 2015. 318 с.
  4. Громкова М. Т. Организационное поведение: учеб. пособие для вузов. М.: ЮНИТИ-ДАНА, 1999. 207 с.
  5. Кови С. Р. 7 навыков высокоэффективных людей / пер. с англ. М.: Simon and Schuster, 2004. 396 с.
  6. Котлярова И. О., Прохазка М. Информальное образование в системе непрерывного образования научно-педагогических работников // Вестник Южно-Уральского государственного университета. Серия «Образование. Педагогические науки». 2016. Т. 8. № 4. С. 16-22.
  7. Майсак О. С. SWOT-анализ: объект, факторы, стратегии. Проблема поиска связей между факторами // Прикаспийский журнал: управление и высокие технологии. 2013. № 1 (21). С. 151-157.
  8. Марон А. Е., Монахова Л. Ю. Фундаментальные исследования андрагогических систем непрерывного образования взрослых // Человек и образование. 2013. № 3 (36). С. 77-82.
  9. Окерешко А. В. Виды информального образования как смыслообразующие факторы личностно-профессионального развития учителя // Человек и образование. 2015. № 1. С. 74-78.
  10. Окерешко А. В. Стимулирование педагогов к информальному образованию в процессе повышения их квалификации: дисс. … к. пед. н. Великий Новгород, 2016. 267 с.
  11. Современная аспирантура и судьба института повышения квалификации: круглый стол // Высшее образование в России. 2014. № 6. С. 130-149.
  12. Франкл В. Человек в поисках смысла. М.: Прогресс, 1990. 368 с.
  13. Хьелл Л. А., Зиглер Д. Д. Теории личности: основные положения, исследования и применение: монография / пер. с англ. С. Меленевской, Д. Викторовой. Изд-е 3-е, междунар. СПб.: Питер, 2003. 606 с.
  14. Шаршов И. А., Макарова Л. Н. Технология развития метакомпетенций аспирантов // Вестник Тамбовского университета. Серия «Гуманитарные науки. Педагогика и психология». 2013. Вып. 9 (125). С. 102-110.
  15. Шерайзина Р. М., Окерешко А. В. Рефлексивная модель стимулирования педагогов к информальному образованию в процессе повышения их квалификации // Проблемы современного педагогического образования. 2016. Вып. 51: в 7-ми ч. Ч. 7. С. 255-261.
  16. Hasgall A., Saenen B., Borrell-Damian L. Doctoral education in Europe today: Approaches and institutional structures [Электронный ресурс] / European University Association, Counsel for Doctoral Education, University Gent, 2019. 35 p. URL: https://eua.eu/downloads/publications/online%20eua%20cde%20survey%2016.01.2019.pdf (дата обращения: 29.11.2019).

Author information

Tat'yana Yur'evna Gvil'dis

Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

Anna Valentinovna Okereshko

Saint Petersburg Academy of Postgraduate Pedagogical Education

About this article

Publication history

  • Received: December 22, 2019.
  • Published: March 12, 2020.

Keywords

  • формальное образование
  • информальное образование
  • аспирантура
  • рефлексивная модель
  • контекстное сопровождение
  • личностно-профессиональная проактивность
  • formal education
  • informal education
  • postgraduate course
  • reflexive model
  • contextual supervision
  • personal and professional pro-activity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)