• Original research article
  • March 12, 2020
  • Open access

Mobile Technologies as a Means to Form Students’ Lexical Competence in Professional Linguistic Education

Abstract

Within the framework of the modern higher education paradigm, lexical competence is considered as a basis of the future specialist’s professional communicative competence. Mobile technologies can serve as a means to form lexical competence. The analysis of scientific and pedagogical literature shows that this issue is still insufficiently investigated. The authors examine the notion of lexical competence, describe the methodology of using mobile technologies to form students’ lexical competence and identify the basic advantages and shortcomings of using mobile technologies in professional linguistic education as perceived by teachers and students.

References

  1. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам). М.: ИКАР, 2009. 448 с.
  2. Безбородова С. А. Развитие иноязычной профессиональной лексической компетенции с учетом гендерных особенностей студентов // Известия Уральского федерального университета. Серия 1. Проблемы образования, науки и культуры. 2016. Т. 150. № 2. С. 151-157.
  3. Карташова В. Н., Андреенко Т. Н. Методика формирования профессиональной лексической компетенции будущего учителя иностранного языка // Вестник Кемеровского государственного университета. 2015. № 2 (62). Ч. 3. С. 55-57.
  4. Хомский Н. Язык и мышление. М.: Изд-во МГУ, 1972. 123 с.
  5. Чайникова Г. Р. Учебный электронный словарь тезаурусного типа как средство формирования информационной основы речевой деятельности // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 9 (27). Ч. 1. C. 183-188.
  6. Шамов А. Н. Аутентичный текст как средство совершенствования лексического аспекта речи на немецком языке // Иностранные языки в школе. 2010. № 7. С. 20-26.
  7. Alquahtani M. The importance of vocabulary in language learning and how to be taught // International Journal of Teaching and Education. 2015. Vol. 3. № 3. Р. 21-34.
  8. Folse K. Myths about teaching and learning second language vocabulary: What research says [Электронный ресурс]. URL: https://www.pedagogvastervik.se/wp-content/uploads/2016/05/Folse_Myths_Vocabulary_Acquisition.pdf (дата обращения: 28.01.2020).
  9. Lewis M. The lexical approach: The state of ELT and the way forward. Hove, England: Language Teaching Publications, 1993. 200 р.
  10. Nation I. S. P. What is involved in learning a word? // Nation I. S. P. Teaching and Learning Vocabulary. N. Y.: Newbury House, 1999. Р. 29-50.

Author information

Natal'ya Sergeevna Petrishcheva

Nizhny Novgorod Institute of Management (Branch) of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

Tat'yana Grigor'evna Rybalko

Nizhny Novgorod Institute of Management (Branch) of the Russian Presidential Academy of National Economy and Public Administration

About this article

Publication history

  • Received: November 5, 2019.
  • Published: March 12, 2020.

Keywords

  • профессионально-коммуникативная компетенция
  • лексическая компетенция
  • информационно-коммуникационные технологии
  • мобильные технологии
  • мобильное обучение
  • профессиональное лингвообразование
  • смешанное обучение
  • professional communicative competence
  • lexical competence
  • information and communication technologies
  • mobile technologies
  • mobile learning
  • professional linguistic education
  • mixed learning

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)