• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Methodological Aspects of Using Interactive Technologies when Teaching a Foreign Language to Higher School Students

Abstract

The paper reveals a methodological potential of interactive technologies when teaching foreign language to higher school students. The article considers problems of forming students’ language competences - linguistic, compensatory, discursive, sociolinguistic, social and sociocultural. Scientific originality of the paper involves justifying efficiency of multimedia teaching aids and interactive projects when forming higher school students’ communicative competence, which serves as a basis for further development of their language competences. Analysing usage of interactive technologies, the authors conclude about the necessity to develop foreign language teaching methodology focused on broadening students’ language competence, so that efficient foreign-language communication becomes a key component of professional competence. The findings indicate that application of current methodological approaches (person oriented and activity oriented, differentiated, cognitive, communicative and sociocultural) promotes formation of a competent and competitive specialist with a high level of foreign-language competence.

References

  1. Барменкова О. И. Видеозанятия в системе обучения иностранной речи // Иностранные языки в школе. 1999. № 3. С. 20-25.
  2. Брановский Ю., Беляева А. Работа в информационной среде // Высшее образование в России. 2002. № 1. С. 81-87.
  3. Девтерова З. Р. Использование инфокоммуникационных технологий в обучении иностранному языку в вузе // Гуманизация образования. 2007. № 1. С. 71-75.
  4. Зимняя И. А., Мазаева И. А. Коммуникативная культура студента (к проблеме формирования). М. - Ижевск: Удм. ун-т, 2002. 42 с.
  5. Кузнецов А., Сергеева Т. Обучающие программы и дидактика // Информатика и образование. 1986. № 2. С. 87-90.
  6. Малиночка Э. Г. Автоматизированная обратная связь как средство совершенствования процесса обучения. Саратов: Изд-во СГУ, 1989. 184 с.
  7. Миролюбов А. А. Аудиовизуальный метод // Иностранные языки в школе. 2003. № 5. С. 22-23.
  8. Назарова М. В. Принципы мотивации к изучению иностранного языка у студентов непрофильных направлений подготовки // Актуальные проблемы педагогики и психологии: сборник научных трудов преподавателей, молодых ученых и студентов / под ред. Р. А. Валеевой. Казань: Отечество, 2017. Вып. 20. С. 100-103.
  9. Панкова Г. Д. Организационные формы в информационной среде обучения // Информационные технологии в высшем гуманитарном образовании: сб. статей. Бишкек: БГУ, 2003. С. 148-161.
  10. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному общению. М.: Рус. яз., 1989. 276 с.
  11. Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2000. № 2. С. 3-10.
  12. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования. М.: Школа-Пресс, 1994. 205 с.
  13. Сергеева М. Е. Новые информационные технологии в обучении английскому языку // Педагог. 2005. № 2. С. 162-166.
  14. Сергеева Т. Н. Новые информационные технологии и содержание обучения // Информатика и образование. 1991. № 1. С. 3-10.
  15. Сизова Ю. С., Пригожина К. Б. Современное положение и перспективы развития профессионально ориентированного обучения иностранным языкам // Педагогическое мастерство: материалы V Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2014 г.). М.: Буки-Веди, 2014. С. 264-269.
  16. Скворцова О. В., Иванов С. М. Использование компьютерно-информационных технологий в обучении английскому языку // Linguarum Terra, 2008. Актуальные вопросы лингводидактики и переводоведения: сб. науч. тр. студентов и преподавателей фак. иностр. яз. Чебоксары: Чуваш. гос. пед. ун-т, 2009. С. 54-58.
  17. Скорина М. С. Интерактивные методы обучения иностранному языку [Электронный ресурс]. URL: http://www.rusnauka.com/8._NPE_2007/Philologia/20441.doc.htm (дата обращения: 20.12.2019).
  18. Стариченко Б. Е., Арбузов С. С. Организация учебного процесса в вузе на основе информационно-технологической модели обучения // Фундаментальные и прикладные науки сегодня. Норт-Чарлстон: СreateSpace, 2014. T. 1. Материалы IV Международной научно-практической конференции (г. Норт-Чарлстон, 20-21 октября 2014 г.). С. 65-68.
  19. Талызина Н. Ф. Психолого-педагогические основы автоматизации учебного процесса // Психолого-педагогические и психофизиологические проблемы компьютерного обучения: сб. научн. тр. М.: Изд-во АПН СССР, 1985. С. 15-26.
  20. Титова С. В. Теоретические основы компьютерно-информационной модели обучения иностранным языкам: дисс.. д. пед. н. М., 2004. 415 с.
  21. Щукин А. Н. Современные интенсивные методы и технологии обучения иностранным языкам: учеб. пособие. М.: Филоматис, 2008. 188 с.
  22. Brown D., Frazier S. Teaching by Principles: An Interactive Approach to Language Pedagogy // TESOL Quarterly. 2001. Vol. 35. № 2. P. 341-342.
  23. Kim Y. Y. Intercultural communicative competence // Cross-cultural interpersonal communication / ed. S. Ting-Toomey, F. Korzenny. California: Sage Publications, 1991. P. 259-275.
  24. Perspectives in communicative language teaching / ed. K. Johnson, D. Porter. L.: Academic Press, 1983. 231 p.
  25. Schittek M. et al. Computer assisted learning. A review // European Journal of Dental Education. 2001. Vol. 5. № 3. Р. 93-100.
  26. The communicative approach to language teaching / ed. C. J. Brumfit, K. Johnson. Oxford: Oxford University Press, 1979. 243 p.

Author information

Mariya Vladimirovna Asmolovskaya

Kazan (Volga Region) Federal University

Agzam Abrarovich Valeev

Kazan (Volga Region) Federal University

About this article

Publication history

  • Received: February 4, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • обучение иностранному языку
  • интерактивные методы
  • языковая компетенция
  • интенсификация обучения
  • студент
  • teaching a foreign language
  • interactive methods
  • language competence
  • intensification of teaching
  • student

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)