• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Specificity of Forming Junior Pupils’ Crosscultural Communicative Competence in Extracurricular Project Activity with the Use of Authentic Materials

Abstract

The research objective is to identify difficulties while forming junior pupils’ crosscultural communicative competence and to develop methodological recommendations on the formation of junior pupils’ crosscultural communicative competence in extracurricular project activity with the use of authentic materials. The authors consider specificity of forming crosscultural communicative competence at the early stage of foreign language teaching and justify the necessity to use authentic materials while developing crosscultural communicative competence. Scientific originality of the paper lies in identifying the following basic difficulties while forming junior pupils’ crosscultural communicative competence: semantization of non-equivalent vocabulary, pupils’ insufficient knowledge of domestic realia, low motivation for studying a foreign language, limited vocabulary, lack of linguistic environment in extracurricular activity. Theoretical and practical study allowed the authors to develop methodological recommendations for overcoming possible difficulties while forming crosscultural communicative competence in extracurricular project activity with the use of authentic materials.

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам. Лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. 3-е изд., стер. М.: Издательский центр «Академия», 2006. 336 с. Елизарова Г. В. Культура и обучение иностранным языкам. СПб.: КАРО, 2005. 352 с.
  2. Михалева Л. В., Савинова Н. А. Аутентичные материалы как составная часть формирования коммуникативной компетенции [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/v/autentichnye-materialy-kak-sostavnaya-chast-formirovaniya-kommunikativnoy-kompetentsii (дата обращения: 14.02.2020).
  3. Никитенко З. Н., Осиянова О. М. О содержании национально-культурного компонента в обучении английскому языку // Иностранные языки в школе. 1994. № 5. С. 7-11.
  4. Об утверждении и введении в действие ФГОС НОО: приказ Минобрнауки России от 06.10.2009 № 373 (ред. от 18.12.2012) // Российская газета. 2011. 16 февраля.
  5. Общеевропейские компетенции владения иностранным языком: изучение, обучение, оценка / пер. под общ. ред. проф. К. М. Ирисхановой. М.: МГЛУ, 2005. 247 с.
  6. Полат Е. С., Бухаркина М. Ю. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. 3-е изд., стер. М.: Издательский центр «Академия», 2010. 368 с.
  7. Сафонова В. В. Изучение языков международного общения в контексте диалога культур и цивилизаций. Воронеж: Истоки, 1996. 237 с.
  8. Сергеев И. С. Как организовать проектную деятельность учащихся: практическое пособие для работников образовательных учреждений. М.: АРКТИ, 2003. 96 с.
  9. Яковлева Н. Ф. Проектная деятельность в образовательном учреждении: учеб. пособие. Изд-е 2-е, стер. М.: ФЛИНТА, 2014. 144 с.

Author information

Svetlana Olegovna Parfenova

The Herzen State Pedagogical University of Russia

Lyubov' Anatol'evna Semenova

The Herzen State Pedagogical University of Russia

Ekaterina Dmitrievna Vasilenko

The Herzen State Pedagogical University of Russia

About this article

Publication history

  • Received: February 25, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • межкультурная коммуникативная компетенция младших школьников
  • аутентичные материалы
  • проектная деятельность в начальной школе
  • внеурочная деятельность в начальной школе
  • junior pupils’ intercultural communicative competence
  • authentic materials
  • project activity at primary school
  • extracurricular activity at primary school

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)