• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Historical Chronology at History Lessons and Its Place in Development of Students’ Cognitive Interest

Abstract

The article examines problems of teaching historical chronology at History lessons, analyses difficulties conditioned by diversity of chronological data. The role and place of historical chronology in development of students’ cognitive interest is considered. The paper justifies the thesis that the method of synchronization of historical dates and the comparative approach promote formation of systemic knowledge of historical chronology and contribute to developing cognitive interest in the subject. Interrelation of chronology with cognitive-historical and didactic elements is revealed.

References

  1. Алексашкина Л. Н. Готовимся к ЕГЭ. Большой справочник для школьников и поступающих в вузы. М.: Дрофа, 2004. 315 с.
  2. Алексашкина Л. Н. Использование познавательного потенциала хронологии при изучении истории школьниками // Преподавание истории и обществознания в школе. 2019. № 1. С. 16-25.
  3. Алексашкина Л. Н. Преподавание истории в школе: от педагогического проекта к практике. М.: Русское слово, 2018. 270 с.
  4. Ворожейкина Н. И. Преподавание истории в основной школе: проблемы и пути их решения // Преподавание истории и обществознания в школе. 2004. № 4. С. 19-27.
  5. Вяземский Е. Е., Стрелова О. Ю. Способы формирования хронологических знаний и умений // История: еженедельное приложение к газете «Первое сентября». 2006. № 23.
  6. Гевуркова Е. А. Планирование уроков предэкзаменационного повторения // Преподавание истории и обществознания в школе. 2006. № 5. С. 39-47.
  7. Дэвис Н. История Европы. М.: АСТ; Транзиткнига, 2005. 943 с.
  8. Жулябин Ю. Н. О работе с хронологией // Преподавание истории в школе. 1982. № 6.
  9. Комиссаренко А. И. Дилетантизм в исторической хронологии // Вопросы истории. 1996. № 1. С. 171-174.
  10. Крючкова Е. А. Синхронизация курса отечественной истории и курса всеобщей истории в учебниках по истории России // Отечественная и зарубежная педагогика. 2018. Т. 1. № 6 (56). С. 136-146.
  11. Крючкова Е. А. Урок знакомства с исторической хронологией и исторической картой в IV классе // Начальная школа. 2006. № 12. С. 55-59.
  12. Манданова Е. С. Развитие познавательных умений учащихся при изучении исторических источников // История и обществознания в школе. 2006. № 10.

Author information

Vitalii Aleksandrovich Skopa

Altai State Pedagogical University

About this article

Publication history

  • Received: February 22, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • историческая хронология
  • документ
  • исторический источник
  • синхронизация
  • познавательный интерес
  • historical chronology
  • document
  • historical source
  • synchronization
  • cognitive interest

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)