• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Value Aspect of Education in the Context of Forming Future Journalists’ Professional Identity

Abstract

The article considers specificity of the specialist’s (the journalist’s) professional identity. Special attention is paid to analysing the value and motivational aspect of the journalist’s professional identity. Professional identity components common to all the professions are identified. Pedagogical experience of professional identity formation is examined in the axiological aspect by the example of a concrete academic discipline at the meaningful, organizational-professional and applied levels. The results of the empirical research are analysed using mathematical and statistical software.

References

  1. Булынин А. М. Ценности и смыслы профессионального образования как научная проблема // Наука сегодня: сборник научных трудов по материалам Международной научно-практической конференции (г. Вологда, 23 сентября 2015 г.): в 4-х ч. Вологда: Маркер, 2015. Ч. 3. С. 14-15.
  2. Зорин К. А. Образование в условиях кризиса журналистики: поиск стратегии // Вестник Новосибирского государственного университета. Серия «История, филология». 2013. Т. 12. Вып. 6. Журналистика. С. 116-123.
  3. Исаев И. Ф. Теория и практика формирования профессиональной педагогической культуры преподавателей высшей школы. Белгород: МГПУ, 1993. 219 с.
  4. Кондратюк Т. А. Формирование духовно-нравственных ценностей обучающихся в профессиональном образовании: монография. Красноярск, 2013. 228 с.
  5. Кукьян В. Н., Швецова Н. А. Новые ценности образования в информационном обществе, противоречия их формирования // Вестник Челябинского государственного университета. 2011. № 18 (233). Философия. Социология. Культурология. Вып. 21. С. 31-37.
  6. Мазур Е. Ю. К анализу психологических подходов в исследовании идентичности // Наука о человеке. Гуманитарные исследования. 2010. № 5. С. 146-151.
  7. Парамонова Т. А. Аксиологический аспект реализации медиаобразовательных проектов в системе профессионального журналистского образования // Известия Самарского научного центра Российской академии наук. Социальные, гуманитарные, медико-биологические науки. 2017. Т. 19. № 5. С. 33-38.
  8. Распопова С. С. Подходы к развитию аксиологического потенциала личности будущего журналиста // Знак: проблемное поле медиаобразования. 2011. Т. 2. № 8. С. 27-36.
  9. Федотов Г. С. Социокультурные ценности профессионального образования, его роль в историко-культурном становлении общества, задачи профессионального образования на современном этапе // Научный поиск. 2014. № 2.6. С. 50-52.
  10. Wiik J. Journalism in transition. Professional identity of Swedish journalists. Gothenburg: University of Gothenburg, 2010. 248 p.

Author information

Natal'ya Sergeevna Avdonina

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

Dar'ya Sergeevna Koibina

Northern (Arctic) Federal University named after M. V. Lomonosov

About this article

Publication history

  • Received: February 27, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • профессиональная идентичность
  • журналистское образование
  • аксиология образования
  • деятельностный подход
  • контекстное образование
  • professional identity
  • journalistic education
  • axiology of education
  • activity-based approach
  • contextual education

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)