• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Methodology to Develop Military Students’ Foreign-Language Communicative Competence

Abstract

The research objective includes development and justification of pedagogical methodology to form military students’ foreign-language communicative competence on the basis of the integrative-developmental approach. The research task is as follows: to optimize this process on the basis of the authors’ original methodology focused on creating pedagogical conditions to develop military students’ foreign-language communicative competence. Relevance of the study lies in the fact that the authors describe pedagogical conditions to develop military students’ foreign-language communicative competence on the basis of the integrative-developmental approach. Scientific originality of the paper includes development of the authors’ original methodology to form military students’ foreign-language communicative competence on the basis of the key principles (integrity, integration and development) of the innovative integrative-developmental approach.

References

  1. Голубев В. Ю. Формирование коммуникативной компетенции у курсантов военного института // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2013. № 4 (12). С. 46-49.
  2. Григорьева Д. А., Найн А. Я. Развитие коммуникативной компетентности курсантов военного вуза на основе интегративно-развивающего подхода // Современная высшая школа: инновационный аспект. 2019. № 11. С. 87-93.
  3. Жарковская Т. Г., Синельников И. Ю. Интегративный подход как способ междисциплинарного взаимодействия // Педагогика. 2018. № 8. С. 91-95.
  4. Карпова О. Л., Найн А. Я. Развитие коммуникативной компетенции бакалавров физической культуры на основе интегративно-развивающего подхода // Проблемы современного педагогического образования. 2018. № 59. Ч. 3. С. 370-374.
  5. Метаева В. А. Методологические и методические основы рефлексии: учеб. пособие. Екатеринбург: РГППУ, 2006. 99 с.
  6. Москотина О. В. Языковая подготовка курсантов как способ формирования профессиональных и личностных качеств будущих специалистов // Педагогическое образование и наука. 2013. № 1. С. 95-97.
  7. Об утверждении Федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по специальности 25.05.04 Летная эксплуатация и применение авиационных комплексов (уровень специалитета) [Электронный ресурс]: приказ Министерства образования и науки РФ от 11 августа 2016 г. № 1020. URL: http://www.garant.ru/products/ipo/prime/doc/71383612/ (дата обращения: 02.02.2018).
  8. Слободчикова Ю. В. Развитие коммуникативной компетентности курсантов в контексте их профессионального становления // Вестник Московского университета МВД России. 2013. № 1. С. 222-227.
  9. Суховецкая Е. Ю., Вяткин А. А., Конов В. А., Килин В. В. Интегративный подход в педагогике как основа профессионального образования курсантов вузов внутренних войск России // Ученые записки Университета имени П. Ф. Лесгафта. 2007. № 3 (25). С. 82-84.
  10. Шипилина Л. А. Подготовка менеджеров образования в педагогическом университете: монография. Омск: Изд-во ОмГПУ, 1998. 293 с.

Author information

Dar'ya Aleksandrovna Grigor'eva

Ural State University of Physical Culture

Al'bert Yakovlevich Nain

Ural State University of Physical Culture

Ol'ga Leonidovna Karpova

Ural State University of Physical Culture

About this article

Publication history

  • Received: February 10, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • методика
  • педагогические условия
  • коммуникативная компетентность
  • интегративно-развивающий подход
  • курсанты военного вуза
  • methodology
  • pedagogical conditions
  • communicative competence
  • integrative-developmental approach
  • military students

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)