• Original research article
  • April 21, 2020
  • Open access

Raising Technical Students’ Motivation for Studying English by Means of the English Language Week

Abstract

The article examines the means to raise future engineers’ motivation for studying English by means of the language week. The author emphasizes the necessity for theoretical and practical justification of the English language week as a form of higher school students’ extra-curriculum activity important from the viewpoint of motivation. Relying on systemic and activity-based approaches, the author proposes the techniques to raise a technical student’s motivation for studying English by means of the language week event, in which coordination, technological and reflexive components are identified. Experimental implementation of the proposed methodology is described; the experiment results justify the efficiency of the suggested techniques.

References

  1. Авдеев А. П. Мотивы изучения иностранного языка // Educational Technology & Society. 2008. Т. 11. № 4. С. 310-322.
  2. Бобрицкая Ю. М. Методика формирования и развития мотивации к изучению иностранного языка у студентов неязыкового вуза [Электронный ресурс]. URL: https://new-disser.ru/_avtoreferats/01007974417.pdf (дата обращения: 12.01.2020).
  3. Быстрай Е. Б., Власенко О. Н., Дорохова Е. Ю. Песенный жанр как фактор повышения мотивации к изучению иностранного языка в педагогическом вузе // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2019. № 4. С. 42-60.
  4. Вовси-Тиллье Л. А. Современные цели обучению иностранному языку в неязыковом вузе // Pedagogical Journal. 2018. Т. 8. № 3А. С. 132-137.
  5. Гаврилина О. В. Формирование познавательного интереса младших школьников в процессе организации предметной недели по математике // Гуманитарные науки и образование. 2019. № 3. С. 23-28.
  6. Дводненко Е. В., Петряева Н. И., Кожевникова А. С. Ценностная мотивация как основа обучения иностранному языку в неязыковом вузе // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Гуманитарные науки». 2018. Т. 37. № 2. С. 277-286.
  7. Дорогайкина Е. М. Иностранный язык в техническом вузе: вопросы преподавателей-практиков // Решетневские чтения. 2017. Т. 2. С. 610-612.
  8. Казакова Е. И., Пильдес М. Б., Тенютина Е. Д., Данилов С. В., Волков А. А., Шелагин М. Ю. Программа интеграции взаимосвязанных образовательных проектов // Муниципальное образование: инновации и эксперимент. 2012. № 5. С. 48-60.
  9. Катомахина Т. А., Шпаковская И. Н. Особенности организации внеаудиторной работы по английскому языку на юридическом факультете (на примере деятельности клуба английского языка) // Карповские научные чтения: сб. научных статей: в 2-х ч. Мн.: ИВЦ Минфина, 2016. Ч. 1. С. 84-88.
  10. Коган Е. А., Крымская О. Б. Английский в техническом вузе: мнения студентов // Высшее образование в России. 2018. № 7. С. 45-51.
  11. Куник Р. М., Дюжая И. А. Внеаудиторные занятия как метод активизации познавательного интереса к обучению // Волoгдинские чтения. 2009. № 75. С. 94-96.
  12. Молодых-Нагаева Е. Г., Чувильская Е. А. Иностранный язык в неязыковом вузе: как мотивировать студентов? // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 5.
  13. Неделя иностранных языков УГЛТУ: сб. научных статей. Екатеринбург: Урал. гос. лесотехн. ун-т, 2013. 62 с.
  14. Фуфурина Т. А. Пути повышения мотивации при изучении английского языка у студентов МГТУ им. Н. Э. Баумана [Электронный ресурс]. URL: http://hmbul.ru/articles/156/156.pdf (дата обращения: 13.01.2020).
  15. Хведченя Л. В. Воспитательный потенциал внеучебной иноязычной деятельности в вузе // Журнал Белорусского государственного университета. Журналистика. Педагогика. 2018. № 2. С. 78-87.
  16. Navichienė V., Kavaliauskienė D., Pevcevičiūtė S. Aspects of ESP learning motivation in tertiary education // TILTAI. 2015. № 2. P. 97-108.
  17. Schug D., Le Cor G. Towards a dynamic approach to analyzing student motivation in ESP courses [Электронный ресурс]. URL: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED578665.pdf (дата обращения: 10.01.2020).
  18. Tomak T., Šendula-Pavelić M. Motivation towards studying English for specific purposes among students of medical and healthcare studies // JAHR. 2017. Vol. 8. № 6. P. 151-170.

Author information

Ol’ga Olegovna Zakharova

Tryokhgorny Institute of Technology (Branch) of the National Research Nuclear University “Moscow Engineering Physics Institute”

About this article

Publication history

  • Received: February 9, 2020.
  • Published: April 21, 2020.

Keywords

  • английский язык для специальных целей
  • английский язык для общих целей
  • технический вуз
  • неделя английского языка
  • мотивация
  • English for Special Purposes
  • English for General Purposes
  • technical higher school
  • English language week
  • motivation

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)