• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

On the Problem of Dictionaries Use while Teaching the Russian Language to Elementary Grade Students at the Turn of the XIX-XX Centuries

Abstract

The paper analyses experience of organizing work with dictionaries at elementary school at the turn of the XIX-XX centuries. The article considers the historical aspect of the problem of dictionaries use at elementary school, traces evolution of methodology of working with dictionaries at the turn of the XIX-XX centuries. The author considers possibilities of using available positive experience while solving relevant problems of forming students’ lexicographical competence. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher analyses and summarizes pedagogical experience of working with dictionaries at elementary school in the pre-revolutionary period. The research findings are as follows: relying on the analysis of pre-revolutionary textbooks, the author identifies the basic approaches to the problem, reveals the most efficient methods and techniques of working with dictionaries developed by methodologists of that time and outlines prospects for further research.

References

  1. Бунаков Н. Ф. Родной язык, как предмет обучения в начальной школе с трехгодичным курсом: лекции, читан. на пед. курсах Моск. политехн. выст. в 1872 г. Изд-е 15-е, испр. СПб.: Гутзац, 1908. 163 с.
  2. Заметки о преподавании русского языка в начальной школе / сост. Е. Воскресенский. М.: Изд-е К. И. Тихомирова, 1901. 88 с.
  3. Поливанов Л. Русская хрестоматия для двух первых классов средних учебных заведений. М.: Т-во «Печ. С. П. Яковлева», 1885. 340 с.
  4. Спицын А. Орфографический словарь с присоединением повторительного курса русской орфографии. Вятка: Тип. Куклина, 1883. 101 с.
  5. Срезневский И. И. Русское слово. Избранные труды: учебное пособие для студентов пед. институтов по спец. № 2101 «Русский язык и методика» / сост. Н. А. Кондрашов. М.: Просвещение, 1986. 173 с.
  6. Тихомиров Д. И. Объяснительное чтение // Бунаков Н. Ф., Корф Н. А., Водовозов В. И., Тихомиров Д. И., Вахтеров В. П. Учителю начальной школы. М.: Просвещение, 1964. С. 143-194.
  7. Толкователь слов и выражений к III выпуску книги для чтения «Русское слово» Л. Григорьева и Б. Оленина / сост. К. И. Москвин. Рига: К. Г. Зихман, 1904. 76 с.
  8. Ушинский К. Д. Родное слово: в 2-х ч. М.: Юрайт, 2018. Ч. 1. 233 с.
  9. Федеральный государственный образовательный стандарт начального общего образования. М.: Просвещение, 2010. 31 с.
  10. Чернышев В. И. Избранные труды: в 2-х т. М.: Просвещение, 1970. Т. 2. 718 с.
  11. Чернышев В. И. Русское правописание: учебная и справочная книжка для учеников городских училищ и первых классов средних учебных заведений. Пособие при исполнении классных и домашних письменных работ. Правописание по Гроту и словарям Академии наук. СПб.: Тип. Морского университета, 1910. 170 c.
  12. Черняк В. Д. Русский язык и культура речи: учебник для вузов / под ред. В. Д. Черняк. М. - СПб.: Высш. шк.; Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2002. 509 с.
  13. Черняк В. Д. Современная лексикография как инструмент формирования лингвистически компетентной личности // Проблемы истории, филологии, культуры. 2011. № 3. С. 598-601.
  14. Шапошников И. Н. Орфографический словарик для учащихся I ступени. М. - П.: Гос. изд-во, 1923. 240 с.
  15. Шереметевский В. П. Сочинения. М.: Т-во тип. А. И. Мамонтова, 1897. 330+41 с.
  16. Шереметевский В. П. Статьи по методике начального преподавания русского языка. Изд-е 2-е. М.: Отд. тип. Т-ва И. Д. Сытина, 1914. 267 с.

Author information

Natal'ya Petrovna Trushina

Mozhaisky Military Space Academy

About this article

Publication history

  • Received: April 17, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • словарь
  • начальная школа
  • обучение русскому языку
  • историко-методический анализ
  • организация словарной работы
  • формирование лексикографической компетенции
  • дореволюционный период
  • dictionary
  • elementary school
  • Russian language teaching
  • historical and methodological analysis
  • organizing work with dictionaries
  • lexicographical competence formation
  • pre-revolutionary period

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)