• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Psychological and Pedagogical Model of Using Educational Technologies in the Process of Preschool Children’s Mathematical Development

Abstract

The research objective includes development and approbation of a psychological and pedagogical model of using educational technologies in the process of preschool children’s mathematical development. The research methodology includes an analysis of psychological and pedagogical literature. The article considers the problem of organizing preschool children’s mathematical education on the basis of modern educational technologies, reveals the content of the notion “preschool children’s mathematical education”, identifies stages of preschool children’s mathematical development, analyses peculiarities of using modern pedagogical technologies in preschool children’s mathematical education. Scientific originality of the study involves justifying the potential of modern educational technologies while developing the senior preschool child’s mathematical skills. The research findings are as follows: the authors describe current trends in the process of introducing modern educational technologies in senior preschool children’s mathematical education.

References

  1. Колесникова Е. В. Математика для дошкольников 6-7 лет. М.: Сфера, 2001. 88 с.
  2. Леушина A. M. Формирование элементарных математических представлений у детей дошкольного возраста. М.: Просвещение, 1974. 368 с.
  3. Михайлова З. А., Полякова М. Н., Непомнящая Р. Л., Вербенец A. M. Теории и технологии математического развития детей дошкольного возраста. М.: Центр педагогического образования, 2008. 64 с.
  4. Михайлова-Свирская Л. В. Организация образовательной деятельности в детском саду: вариативные формы: учебно-методическое пособие для педагогов дошкольного образования. М.: Национальное образование, 2019. 144 с.
  5. Петерсон Л. Г., Холина Н. П. «Раз - ступенька, два - ступенька»: практический курс математики для дошкольников 5-7 лет: в 2-х ч. М.: Баллас, 2003. 256 с.
  6. Тарунтаева Т. В. Развитие элементарных математических представлений у дошкольников. М.: Просвещение, 1980. 64 с.
  7. Формирование элементарных математических представлений у дошкольников / под ред. A. A. Столяра. М.: Просвещение, 1988. 303 с.
  8. Щербакова Е. И. Методика обучения математике в детском саду. М.: Издательский центр «Академия», 1998. 272 с.

Author information

Irina Vladimirovna Chumakova

Tula Institute for Advanced Training and Retraining of Educators

Yuliya Mikhailovna Vasina

Tula State Pedagogical University named after L. N. Tolstoy

Svetlana Alekseevna Gaidukova

Tula Institute for Advanced Training and Retraining of Educators

About this article

Publication history

  • Received: March 23, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • психолого-педагогические условия
  • образовательные технологии
  • математическое развитие
  • дети дошкольного возраста
  • педагогические технологии
  • методическая работа
  • psychological and pedagogical model
  • educational technologies
  • mathematical development
  • preschool children
  • pedagogical technologies
  • methodological work

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)