• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Potential of WhatsApp Messenger while Organizing Distance Learning of the Discipline “Pedagogy and Psychology” at Medical Higher School

Abstract

The research objective includes an experimental evaluation of the WhatsApp mobile application’s didactic potential while organizing medical students’ distance learning. The author justifies the thesis that mobile learning, including by using textual messengers, can be efficient. The article focuses on analysing the experience of using this messenger while organizing seminars on Pedagogy and Psychology for first-year students of Rostov State Medical University. Scientific originality of the study lies in the fact that the author justifies the efficiency of using the WhatsApp messenger while organizing medical students’ distance learning of the discipline “Pedagogy and Psychology”. The conclusion is made that the WhatsApp messenger can be efficiently used for organizing distance learning of the humanities at medical higher school.

References

  1. Бабешко В. Н., Колосков С. С., Самочадин А. В., Гребенник А. Г. Мотивационные аспекты использования мобильных технологий в образовательном процессе вузов // Научные ведомости Белгородского государственного университета. Серия «Экономика. Информатика». 2015. № 19 (216). 144-151.
  2. Голицына И. Н., Половникова Н. Л. Мобильное обучение как новая технология в образовании // Образовательные технологии и общество. 2007. Т. 14. № 1. С. 241-252.
  3. Зонова М. В., Николаева Н. А. Об опыте использования мессенджера WhatsApp при обучении иностранному языку // Наука и образование: сохраняя прошлое, создаём будущее: сборник статей XIII Международной научно-практической конференции (г. Пенза, 5 декабря 2017 г.): в 3-х ч. Пенза: Наука и просвещение, 2017. Ч. 2. С. 189-191.
  4. Макарчук Т. А., Минаков В. Ф., Артемьев А. В. Мобильное обучение на базе облачных сервисов // Научное обозрение. Педагогические науки. 2014. № 2. С. 29-30.
  5. Нефёдов И. В. Видеоконтент и мобильные технологии в проектной деятельности при обучении РКИ // Известия Южного федерального университета. Филологические науки. 2018. № 2. С. 168-179.
  6. Резникова А. В., Внуковская А. В. К вопросу о возможности использования мессенджера “WhatsApp” как дидактической платформы и средства психологической адаптации иностранных слушателей при обучении русскому языку как иностранному // Вестник Уфимского юридического института МВД России. 2019. № 4 (86). С. 183-187.
  7. Шмуракова М. Е., Совейко Е. И. К вопросу об использовании технологий мобильного обучения в высшем образовании // Педагогические инновации - 2017: материалы Международной научно-практической интернет-конференции (г. Витебск, 17 мая 2017 г.). Витебск: ВГУ имени П. М. Машерова, 2017. С. 135-137.
  8. Deale C., Asanova K. Working with WhatsApp: A case study of its use in crosscultural education focusing on tourism and leadership // Реформа. 2018. № 1 (77). С. 48-54.

Author information

Ol'ga Vasil'evna Chernyshenko

Rostov State Medical University

About this article

Publication history

  • Received: March 24, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • мобильное приложение
  • дистанционное обучение
  • текстовый мессенджер WhatsApp
  • медицинский вуз
  • педагогика и психология
  • семинарское занятие
  • mobile application
  • distance learning
  • WhatsApp messenger
  • medical higher school
  • Pedagogy and Psychology
  • seminar

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)