• Original research article
  • June 30, 2020
  • Open access

Forming Psychology Students’ Subjectivity on the Basis of Reflective Skills

Abstract

The research objective includes identifying the role of reflexive activity when forming psychology students’ subjectivity and professional consciousness. The article reveals the role of reflexive activity in the formation of students’ professional subjectivity as a component of their self-consciousness, professional self-esteem and autonomy. The essential features of students’ subjectivity acquired in the process of reflexive activity are specified. Contrary to previous studies, the author focuses on revealing pedagogical conditions for reflective skills formation among future bachelors of psychology. Scientific originality of the study involves identifying pedagogical conditions for the formation of reflective skills required to proceed from spontaneous-reproductive performance of everyday professional tasks to conscious management of professional activity, and then to conscious application of professional reflection principles, creative self-realization techniques, self-diagnosis and self-regulation techniques (reflective skills). The conducted research allows identifying pedagogical conditions for reflective skills formation: criteria-based monitoring of the level of reflective skills development; imitational modelling of professional tasks-situations, which require reflective skills; stage-by-stage complication of educational tasks, so as to enrich students’ reflexive experience; stage-by-stage transfer of reflective skills acquired in simulation training to the sphere of practical psychology.

References

  1. Абульханова-Славская К. А. Субъект - символ российского самосознания // Сознание личности в кризисном обществе: сб. статей. М.: ИПРАН, 1995. С. 12-28.
  2. Ананьев Б. Г. Человек как предмет познания. СПб.: Питер, 2018. 288 с.
  3. Асмолов А. Г. Культурно-историческая психология и конструирование. М. - Воронеж: НПО МОДЭК, 1996. 768 с.
  4. Балабай С. В. Ноосферная концепция образования // Наука и общество. 2019. № 2 (34). С. 110-114.
  5. Вербицкий А. А. Проблема трансформации мотивов в контекстном обучении // Вопросы психологии. 1999. № 3. С. 12-24.
  6. Вербицкий А. А., Ильязова М. Д. Инварианты профессионализма: проблемы формирования: монография. М.: Логос, 2011. 288 с.
  7. Гаранина Р. М. Дидактические принципы процесса формирования субъектной позиции студентов [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/didakticheskie-printsipy-protsessa-formirovaniya-subektnoy-pozitsii-studentov (дата обращения: 08.04.2020).
  8. Зеер Э. Ф. Ключевые компетенции, определяющие качество образования // Образование в Уральском регионе: научные основы развития: тезисы докладов II Науч.-практ. конф.: в 2-х ч. Екатеринбург: Изд-во Российского гос. проф.-пед. ун-та, 2002. Ч. 2. С. 23-25.
  9. Клементьева М. В. Амплификация биографической рефлексии студентов-психологов // Акмеология. 2015. № 4 (56). С. 96-102.
  10. Колышева Т. А., Пецина И. А. Формирование творческих компетенций будущего педагога-музыканта: рефлексивный аспект [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/formirovanie-tvorcheskih-kompetentsiy-buduschego-pedagoga-muzykanta-refleksivnyy-aspekt (дата обращения: 08.04.2020).
  11. Леонтьев А. Н. Деятельность. Сознание. Личность: учебное пособие. Изд-е 2-е. М.: Смысл; Академия, 2005. 352 с.
  12. Маркова А. К. Психология профессионализма. М.: Знание, 1996. 278 с.
  13. Мясищев В. Н. Проблема отношений человека и ее место в психологии // Вопросы психологии. 1957. № 5. С. 142-155.
  14. Овчарова Р. В. Практическая психология образования: учеб. пособие для студ. психол. фак. университетов. М.: Академия, 2008. 448 с.
  15. Ольховая Т. А., Гаврилова Н. А. Субъектность как основа становления гражданской позиции студентов университета [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования. 2016. № 2. URL: https://science-education.ru/ru/article/view?id=24437 (дата обращения: 20.05.2020).
  16. Парыгин Б. Д. Социальная психология: истоки и перспективы. СПб.: СПбГУП, 2010. 532 с.
  17. Сергеев Н. К. Теоретико-методологические проблемы непрерывного педагогического образования: к диалектике традиций и инноваций [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/teoretiko-metodologicheskie-problemy-nepreryvnogo-pedagogicheskogo-obrazovaniya-k-dialektike-traditsiy-i-innovatsiy (дата обращения: 07.04.2020).
  18. Сериков В. В. Личностно-ориентированное образование: поиск новой парадигмы [Электронный ресурс]: монография. URL: http://nauka.x-pdf.ru/17pedagogika/314827-1-v-serikov-lichnostno-orientirovannoe-obrazovanie-poisk-novoy-paradigmi-monografiya-moskva-1998-e-vvedenie-glava.php (дата обращения: 20.05.2020).
  19. Слободчиков В. И. Психология становления и развития человека в образовании (доклад) // Вестник Санкт-Петербургского университета. Серия 16. Психология. Педагогика. 2016. № 1. С. 100-108.
  20. Стеценко И. А. Рефлексивная среда вуза: теория и практика проектирования [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/reflective-environment-pedagogical-university-theoretical-foundations-of-design (дата обращения: 07.04.2020).
  21. Тельтевская Н. В., Шорина А. В. К проблеме уровней сформированности рефлексивных умений у студентов // Педагогический журнал. 2018. Т. 8. № 2A. С. 292-300.
  22. Ушева Т. Ф. Педагогические аспекты рефлексивного сопровождения студентов [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/pedagogicheskie-aspekty-refleksivnogo-soprovozhdeniya-studentov (дата обращения: 08.04.2020).
  23. Ушева Т. Ф. Формирование ответственности студента как умения кооперативной рефлексии // Активность и ответственность личности в контексте жизнедеятельности: материалы II Всероссийской научно-практической конференции с международным участием, посвященной 300-летию г. Омска. Омск: Омский государственный университет им. Ф. М. Достоевского, 2016. С. 78-81.
  24. Федеральный государственный образовательный стандарт высшего образования. Уровень высшего образования Бакалавриат. Направление подготовки 37.03.01 Психология [Электронный ресурс]: утвержден Приказом Министерства образования и науки РФ от 7 августа 2014 г. № 946. URL: http://fgosvo.ru/news/7/477 (дата обращения: 13.02.2020).

Author information

Anna Viktorovna Shorina

Saratov Socio-Economic Institute (Branch) of Plekhanov Russian University of Economics

About this article

Publication history

  • Received: February 24, 2020.
  • Published: June 30, 2020.

Keywords

  • рефлексивные умения
  • вуз
  • рефлексивная деятельность
  • субъектность
  • педагогические условия
  • профессиональное становление психолога
  • профессиональное самосознание
  • reflective skills
  • higher school
  • reflexive activity
  • subjectivity
  • pedagogical conditions
  • psychologist’s professional formation
  • professional self-consciousness

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)