• Review
  • August 31, 2020
  • Open access

Notion of Professional’s Secondary Linguistic Personality in Domestic and Foreign Linguodidactics: Systematic Review

Abstract

The authors have conducted a systematic review to analyse functioning of the “linguistic personality” concept and alternative concepts in domestic and foreign linguodidactics. The article considers specificity of the “linguistic personality” concept representation in domestic and foreign linguistic and linguodidactic discourses. Scientific originality of the paper lies in the fact that the researchers examine functioning of the corresponding terminological units both in the Russian-language and English-language linguistic and linguodidactic discourse. Moreover, the terms “language” / “linguistic persona” / “personality” / “identity” etc. are analysed from the viewpoint of their usage in foreign authors’ works. The conducted research allows identifying two basic tendencies: firstly, existence of multiple representations of the concept “linguistic personality” in the English language, and, secondly, inconsistency in domestic and foreign studies on a personality’s linguistic specificity in the process of teaching professional foreign language.

References

  1. Борисова И. В. Особенности формирования вторичной языковой личности студентов неязыковых профилей // Вестник Московского государственного областного университета. Серия «Педагогика». 2015. № 1. С. 30-36.
  2. Гальскова Н. Д. Современная методика обучения иностранным языкам: пособие для учителей. М.: АРКТИ, 2000. 165 с.
  3. Гафиятова Э. В. Профессиональная языковая личность: к вопросу о создании типологического паспорта // Вестник Татарского государственного гуманитарно-педагогического университета. 2017. № 3 (49). С. 26-33.
  4. Демидова Д. Г. «Языковая личность» и альтернативные единицы исследования, используемые для анализа культурно-языкового измерения личности: к проблеме терминологии и подходов к изучению в отечественных и зарубежных лингвистических исследованиях // Известия Воронежского государственного педагогического университета. 2016. № 4 (273). С. 136-139.
  5. Задворная Е. С. Феномен идентичности: история формирования понятия и современные подходы к изучению // Ценности и смыслы. 2017. № 1 (47). С. 24-37.
  6. Идентичность [Электронный ресурс] // Новая философская энциклопедия. URL: https://iphlib.ru/library/collection/newphilenc/document/HASH0139aee26d501a6d86199339 (дата обращения: 01.07.2020).
  7. Исканиус С. Языковая идентичность русскоязычной молодежи - иммигрантов Финляндии // Антропология. Фольклористика. Лингвистика: сб. статей. СПб., 2002. Вып. 2. С. 314-329.
  8. Караулов Ю. Н. Русский язык и языковая личность. Изд-е 6-е. М.: Изд-во ЛКИ, 2007. 264 с.
  9. Коряковцева Н. Ф. Современная парадигма профессионально ориентированного обучения иностранным языкам в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2016. Вып. 14 (753). С. 9-21.
  10. Лазуренко Е. Ю., Саломатина М. С., Стернин И. А. Профессиональная коммуникативная личность. Воронеж: Истоки, 2007. 194 с.
  11. Леонова Е. В. Изучение языковой личности в свете теории идентичности // Вестник Сургутского государственного педагогического университета. 2014. № 6 (33). С. 22-25.
  12. Милованова Л. А. Парааутентичная культурно-языковая личность как целевая доминанта профильного обучения иностранным языкам // Lingua mobilis. 2010. № 6 (25). С. 67-74.
  13. Мыскин С. В. Языковая профессиональная личность // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 12 (30). Ч. 1. C. 150-157.
  14. Пономаренко Е. П. Особенности формирования языковой личности студента в рамках иноязычной подготовки в техническом вузе // Вопросы методики преподавания в вузе. 2019. Т. 8. № 28. С. 33-41.
  15. Столярова Е. В., Федотова М. Г. Профессиональная языковая личность специалистов в сфере управления персоналом и обучение иностранному языку для специальных целей // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2017. № 5 (182). С. 127-133.
  16. Тарева Е. Г. Динамика ценностных смыслов лингводидактики // Лингвистика и аксиология: этносемиометрия ценностных смыслов: коллективная монография. М.: ТЕЗАУРУС, 2011. С. 231-246.
  17. Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация и культурно-языковая прагматика в теории и практике преподавания иностранного языка: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1994. 58 c.
  18. Халяпина Л. П. Формирование поликультурной языковой личности как цель обучения иностранным языкам в условиях глобализации общества // Вестник Тамбовского университета. Серия: Гуманитарные науки. 2009. № 10. С. 230-236.
  19. Югова М. А. К вопросу о развитии языковой личности юриста в контексте компетентностного подхода // Традиционные и инновационные технологии развития профессиональной языковой личности студентов: мат-лы Междунар. научно-метод. конф. / отв. ред. К. М. Левитан. Екатеринбург: Уральский государственный юридический университет, 2019. С. 10-17.
  20. Языкова Н. В. Целеполагание в языковом образовании с позиции межкультурного подхода // Функционально-когнитивный анализ языковых единиц и его аппликативный потенциал: материалы I Международной научной конференции / Общероссийская общественная организация «Российская ассоциация лингвистов-когнитологов». Барнаул, 2012. С. 409-411.
  21. Яроцкая Л. В. Иностранный язык и становление профессиональной личности (неязыковой вуз): монография. М.: Триумф, 2016. 258 с.
  22. Aliyeva Zh., Dursunova F., Shtanov A. Interlanguage interference of the Azerbaijani and Turkish languages: Ways to address the problem (linguistic approach & teaching practice) // Professional Discourse & Communication. 2020. Iss. 2. P. 72-87.
  23. Benson P., Barkhuizen G., Bodycott P., Brown J. Second Language Identity // Second Language Identity in Narratives of Study Abroad. L.: Palgrave Macmillan, 2013. P. 17-33.
  24. Blin F., Caws C., Hamel M.-J., Heift T., Schulze M., Smith B. Sustainable interaction-based research in CALL // WorldCALL: Sustainability and computer-assisted language learning / ed. by A. Gimeno, M. Levy, F. Blin, D. Barr. Bloomsbury, 2016. P. 119-131.
  25. Brega O. N., Bazhutina M. M., Krugl'akova G. V. Video podcast as a thesaurus-based tool for forming the professional second language identity in teaching ESP // Перспективы науки и образования. 2020. № 1 (43). P. 389-398.
  26. Cox M. Identity construction, second language writers, and the writing center // Tutoring second language writers / ed. by Sh. Bruce, B. Rafoth. University Press of Colorado, 2016. P. 53-77.
  27. Cozart S. M., Jensen T. W., Wichmann-Hansen G., Kupatadze K., Chien-Hsiung Chiu S. Negotiating multiple identities in second- or foreign-language writing in higher education // Critical transitions: Writing and the question of transfer / ed. by C. M. Anson, J. L. Moore. University Press of Colorado, 2017. P. 303-334.
  28. Denissova G. V., Redkina E. A., Zalizniak A. A. Developing secondary language identity in the context of professional communication // Psychology in Russia. 2019. № 1. P. 20-29.
  29. Deters P. Identity, agency and the acquisition of professional language and culture. A&C Black, 2011. 272 p.
  30. Dong T., Qiu L. Research on self-mentions and author identity in academic English writing // International Journal of English Language and Literature Studies. 2018. Vol. 7. № 4. P. 115-121.
  31. Eckert P. The limits of meaning: Social indexicality, variation, and the cline of interiority // Language. 2019. Vol. 95. № 4. P. 751-776.
  32. Grant T., MacLeod N. Resources and constraints in linguistic identity performance - a theory of authorship // Language and Law / Linguagem e Direito. 2018. Vol. 5 (1). P. 80-96.
  33. Harrison G. “Oh, you’ve got such a strong accent”: Language Identity Intersecting with Professional Identity in the Human Services in Australia // International Migration. 2013. Vol. 51. № 5. P. 192-204.
  34. Johnstone B. The Linguistic individual: Self-expression in language and linguistics. Oxford: Oxford University Press, 1996. 215 p.
  35. Kim S. H., Saenkhum T. Professional identity (re)construction of L2 writing scholars // L2 Journal. 2019. Vol. 11. Iss. 2. P. 18-34.
  36. Kwon M. H., Klassen M. D. Preparing for English-speaking professional communities: Navigating L2 learners’ linguistic identity in L1-dominant professional communication courses // Journal of English as an International Language. 2018. Vol. 13. № 2.1. P. 15-35.
  37. Levitan K. M., Yugova M. A. Forming an innovative professional linguistic personality of law school students on the basis of the synergetic approach // Язык и культура. 2019. № 46. С. 167-183.
  38. Mandrikova G. M., Dubrovskaya E. M. System of Russian linguocultural types: Problem statement // Advances in Social Science, Education and Humanities Research. 2019. Vol. 333. P. 101-105.
  39. Norton B., De Costa P. Research tasks on identity in language learning and teaching // Language Teaching. 2018. Vol. 51. Iss. 1. P. 90-112.
  40. Ranzato I. The Cockney persona: The London accent in characterisation and translation // Perspectives: Studies in translation theory and practice. 2019. Vol. 27. Iss. 2. P. 235-251.
  41. Sebba M. London Jamaican: Language system in interaction. L.: Routledge, 2014. 200 p.
  42. Shahri M. N. N. Constructing a voice in English as a foreign language: Identity and engagement // TESOL Quarterly. 2018. Vol. 52. Iss. 1. P. 85-109.
  43. Skjeggestad E., Gerwing J., Gulbrandsen P. Language barriers and professional identity: A qualitative interview study of newly employed international medical doctors and Norwegian colleagues // Patient Education and Counseling. 2017. Vol. 100. Iss. 8. P. 1466-1472.

Author information

Galina Vikortovna Sorokovykh

Dr

Moscow City University

Inna Rimovna Shafikova

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: June 8, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • отечественная лингводидактика
  • зарубежная лингводидактика
  • вторичная языковая личность
  • языковая личность профессионала
  • систематический обзор
  • domestic linguodidactics
  • foreign linguodidactics
  • secondary linguistic personality
  • professional’s linguistic personality
  • systematic review

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)