• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Developing a Course of Linguistic and Local History Orientation for Foreign Students at Short-Term Courses of Russian as a Foreign Language

Abstract

The research objective includes developing a course of linguistic and local history orientation for teaching Russian as a foreign language at short-term courses in natural linguistic environment on the basis of the communicative and activity approach. The article describes practical experience of creation and approbation of a course of linguistic and local history orientation for foreign students at short-term courses of Russian as a foreign language. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors introduce new methodology to create a course of linguistic and local history orientation for foreign students studying Russian as a foreign language, taking into account the communicative and activity approach; results of an experimental approbation indicate that the course helps foreign students to adapt quickly to the Russian language environment and promotes formation of their communicative competence. The research findings are as follows: the authors show how the use of educational material containing linguistic and local history information promotes formation of students’ communicative competence; the paper presents a course of linguistic and local history orientation for foreign students at short-term courses of Russian as a foreign language, justifies efficiency of the course in promoting foreign students’ sociocultural adaptation in the Russian language environment and in forming their communicative competence.

References

  1. Абрамова М. В. Региональный компонент в конструировании учебного пособия лингвокраеведческого характера // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 11 (89). Ч. 2. С. 421-424.
  2. Азимов Э. Г., Щукин А. Н. Современный словарь методических терминов и понятий. Теория и практика обучения языкам. М.: Русский язык. Курсы, 2019. 496 с.
  3. Башарова Н. Ф., Фархетдинова Г. Д. Региональный компонент в преподавании русского языка как иностранного // Казанский педагогический журнал. 2018. № 1. С. 99-102.
  4. Верещагин Е. М., Костомаров В. Г. Язык и культура. Лингвострановедение в преподавании русского языка как иностранного. М.: Русский язык, 1990. 246 с.
  5. Выхованец Н. А. Региональный компонент как основа культуроориентированной методики преподавания РКИ // Ученые заметки Тихоокеанского государственного университета. 2015. Т. 6. № 4. С. 424-428.
  6. Гурицкая И. А. Отбор страноведческого и лингвострановедческого материала в целях включения его в учебные тексты (с учетом места обучения) // Лингвострановедение и текст: сб. ст. М.: Русский язык, 1987. С. 118-125.
  7. Доминова Т. Н. Формирование лингвокраеведческой компетенции на материале историко-культурного пространства Санкт-Петербурга у иностранных студентов в процессе предвузовской подготовки: автореф. дисс. … к. пед. н. СПб., 2013. 23 с.
  8. Панова Е. П., Тюменцева Е. В. Региональный компонент в обучении русскому языку как иностранному // Известия Волгоградского технического университета. Серия «Проблемы социально-гуманитарного знания». 2013. Т. 12. № 2 (105). С. 85-88.
  9. Писаревская И. С. Русский язык. Я живу и учусь в Калининграде: учеб. пособие по рус. яз. для студентов-иностранцев. Калининград: КГТУ, 2018. 90 с.
  10. Пушко О. К. Региональный аспект лингвострановедения в преподавании РКИ // Россия в мировом сообществе: смысловое пространство диалога культур: мат-лы Международного форума «Восточный вектор миграционных процессов: диалог с русской культурой» (г. Хабаровск, 16-17 ноября 2016 г.). Хабаровск: Изд-во Хабаровского гос. ун-та, 2016. С. 325-329.
  11. Чупановская М. Н., Маклакова Т. Б. Региональный компонент на занятиях по русскому языку как иностранному (лингвокультурный комментарий краеведческого материала Иркутской области) // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 12. Вып. 3. С. 348-352.

Author information

Nadezhda Vladimirovna Pisar

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Anastasiya Leonidovna Dronova

PhD

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

Ekaterina Sergeevna Agulnik

Immanuel Kant Baltic Federal University, Kaliningrad

About this article

Publication history

  • Received: June 2, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • конструирование учебного курса
  • краткосрочные курсы русского языка
  • лингвокраеведческая направленность
  • коммуникативно-деятельностный подход
  • коммуникативная компетенция
  • developing an educational course
  • short-term courses of Russian as a foreign language
  • linguistic and local history orientation
  • communicative and activity approach
  • communicative competence

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)