• Original research article
  • August 31, 2020
  • Open access

Factors Influencing Efficiency of Teaching Audition to Non-Linguistic Students

Abstract

The research objective includes identifying the factors influencing the efficiency of teaching audition to non-linguistic students. The article examines the psychological mechanisms involved in speech perception, justifies the necessity to develop these mechanisms when teaching audition as a type of speech activity taking into account the fact that speech perception is an inherent component of communication. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors provide a comprehensive analysis of the problem of teaching audition and justify the use of denotation maps (structural-logic schemes of a text) as efficient means to evaluate understanding of foreign speech. The research findings are as follows: the authors justify efficiency of using denotation maps when teaching audition to non-linguistic students, substantiate the provision that denotation maps promote formation of auditory perception mechanisms, develop students’ logical thinking, analytical and information processing skills.

References

  1. Акимова И. Н., Акимова Е. А., Логачева Н. М. Обучение профессионально-ориентированному общению на иностранном языке // Вестник Учебно-методического объединения по образованию в области природообустройства и водопользования. 2019. № 16. С. 38-41.
  2. Акимова И. Н., Логачева Н. М., Прокудина Л. И. Модель взаимосвязанного обучения видам речевой деятельности с использованием денотатной карты в обучении иностранному языку в неязыковом вузе // Вестник Учебно-методического объединения по образованию в области природообустройства и водопользования. 2012. № 4. С. 155-167.
  3. Архипов Г. Б. О влиянии темпа речи на аудирование // Психология и методика обучения иностранным языкам: сб. научн. трудов МГПИИЯ им. М. Тореза. М.: Изд-во МГПИИЯ, 1968. Т. 44. С. 23-33.
  4. Беляев Б. В. Очерки по психологии обучения иностранным языкам: пособие для преподавателей и студентов. Изд-е 2-е. М.: Просвещение, 1968. 179 с.
  5. Жинкин Н. И. Речь как проводник информации. М.: Наука, 1982. 160 с.
  6. Зимняя И. А. Взаимосвязанное обучение видам речевой деятельности. Проблемы и перспективы // Предметный план речевой деятельности: межвуз. науч. сб. Саратов: Изд-во СГУ, 1988. С. 6-7.
  7. Зимняя И. А. Психологические особенности восприятия лекций в аудитории. М.: Просвещение, 1978. 160 с.
  8. Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991. 222 с.
  9. Идилова И. С. Личностный подход при формировании умений аудирования у магистров в неязыковом вузе // Вестник Московского государственного лингвистического университета. Образование и педагогические науки. 2018. Вып. 2 (796). С. 164-175.
  10. Ильина В. И. Психология обучения аудированию: учебное пособие по курсу психологии в программе педагогической практики // Психология обучения видам речевой деятельности и аспектам иностранного языка / сост. И. Я. Зимняя. М.: МГПИИЯ, 1977. С. 39-46.
  11. Новиков А. И. Семантика текста и ее формализация. М.: Наука, 1983. 216 с.

Author information

Irina Nikolaevna Akimova

PhD

Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy

Ekaterina Anatol'evna Akimova

Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy

Natal'ya Mikhailovna Logacheva

Russian State Agrarian University - Moscow Timiryazev Agricultural Academy

About this article

Publication history

  • Received: May 8, 2020.
  • Published: August 31, 2020.

Keywords

  • понимание речевых сообщений
  • виды речевой деятельности
  • аудирование
  • механизмы слухового восприятия речи
  • осмысливание услышанной информации
  • профессионально-ориентированные тексты
  • денотатные карты
  • speech perception
  • types of speech activity
  • audition
  • auditory perception mechanisms
  • interpretation of auditory information
  • professionally oriented texts
  • denotation maps

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)