• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Higher Public School as Space for Third-Age Person’s Self-Actualization

Abstract

The paper aims to identify psychological and pedagogical conditions promoting a third-age person’s self-actualization in Higher Public School educational space. The authors describe the basic approaches to defining the concepts “self-actualization”, “third age”, clarify the essence of the notion “Higher Public School”, reveal socio-psychological, pedagogical and social effects of andragogic interaction between subjects of educational space. Scientific originality of the study includes developing an organizational and methodological basis of third-age education focused on self-actualization, taking into account modern trends in adult education. The research findings are as follows: relying on empirical research results, the authors justify importance of third-age education for a personality’s self-actualization, reveal psychological and pedagogical conditions of educational process organization and substantiate its optimal model - Higher Public School.

References

  1. Вахромов Е. Е. Психологические концепции развития человека: теория самоактуализации: учеб. пособие / Моск. пед. ун-т. М.: Междунар. пед. акад., 2001. 158 с.
  2. Вершловский С. Г. Андрагогика: учеб.-метод. пособие. СПб.: СПб АППО, 2014. 148 с.
  3. Вопросник самоактуализации личности // Журнал практического психолога. 1998. № 1. С. 65-75.
  4. Гордина О. В. Народная школа: ретроспектива, экстраполяция в современное социальное пространство Сибири: монография. Иркутск: ВСГАО, 2014. 152 с.
  5. Гордина О. В., Гордин А. И. Информальное и неформальное образование взрослых: вопросы теории и практики: монография. Иркутск: ВСГАО, 2010. 184 с.
  6. Денисенко М. Тихая революция // Отечественные записки. 2005. № 3. С. 16-31.
  7. Доброхлеб В. Г. Старение населения как фактор модели демографического перехода на примере современной России // Социологический альманах. 2012. № 3. С. 67-73.
  8. Казакова М. А. Понятие и сущность андрагогического взаимодействия в отечественных и зарубежных исследованиях // Современные исследования социальных проблем. 2017. Т. 8. № 1. Ч. 1. С. 61-79.
  9. Леонтьев Д. А. Развитие идеи самоактуализации в работах А. Маслоу // Вопросы психологии. 1988. № 1. С. 150-185.
  10. Литвинова Н. П. Тенденции и перспективы развития Высших народных школ // Человек и образование. 2010. № 4. С. 15-19.
  11. Стратегия действий в интересах граждан старшего поколения в Российской Федерации до 2025 года [Электронный ресурс]. URL: https://mintrud.gov.ru/ministry/programms/37/2 (дата обращения: 08.07.2020).
  12. Сухобская Г. С. Понятие «зрелость социально-психологического развития человека» в контексте андрагогики // Новые знания. 2002. № 4. С. 18-19.
  13. Урланис Б. Ц. Послесловие // Процесс старения населения. Демографические исследования. М.: Статистика, 1968. С. 357-360.
  14. Шадрина Т. В. Андрагогические подходы к обучению будущих специалистов сферы профессионального образования // Современное образование: традиции и инновации. 2015. № 1. С. 23-29.

Author information

Olga Vasilevna Gordina

PhD

Irkutsk State University

Aleksandr Innokentevich Gordin

PhD

Irkutsk State University

About this article

Publication history

  • Received: July 9, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • самоактуализация
  • третий возраст
  • Высшая народная школа
  • андрагогическое взаимодействие
  • психолого-педагогические условия
  • self-actualization
  • third age
  • Higher Public School
  • andragogic interaction
  • psychological and pedagogical conditions

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)