• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Teaching English-Language Art Criticism Terminology on the Basis of Authentic Literary Texts of the “Painting” Subject Area to Students-Historians

Abstract

The research objective includes theoretical and experimental justification of a technology to teach the English-language art criticism terminology on the basis of literary texts of the “Painting” subject area to students-historians. The article proposes techniques to teach the English-language oral speech on the basis of authentic literary texts of the “Painting” subject area. The suggested technology promotes formation of the foreign-language professional communicative competence among students-historians, which fits requirements of normative documents and satisfies students’ needs identified during a survey. Scientific originality of the study involves developing methodology to teach the English-language art criticism terminology on the basis of authentic literary texts of the “Painting” subject area to students-historians. The research findings are as follows: the authors prove that authentic literary texts possess a didactic potential and contain the basic art criticism terms students require to prepare a descriptive monologue (description of a painting, sculpture, architectural monument, etc.).

References

  1. Гальскова Н. Д., Гез Н. И. Теория обучения иностранным языкам: лингводидактика и методика: учеб. пособие для студ. лингв. ун-тов и фак. ин. яз. высш. пед. учеб. заведений. М.: Академия, 2004. 336 с.
  2. Долматовская Е. Ю. Методика обучения терминологии по специальности в неязыковом вузе (английский язык): автореф. дисс. … к. пед. н. М., 1976. 20 с.
  3. Зайцева И. В. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на историческом факультете университета: дисс. … к. пед. н. / Елецкий государственный университет им. И. А. Бунина. Елец, 2004. 233 с.
  4. Лейчик В. М. Терминоведение: предмет, методы, структура. Изд-е 4-е. М.: ЛИБРОКОМ, 2009. 256 с.
  5. Пассов Е. И., Кузовлева Н. Е. Урок иностранного языка. Ростов н/Д - М.: Феникс; Глосса-Пресс, 2010. 640 с.
  6. Тарасенко В. В. Обучение иноязычной профессионально-ориентированной монологической речи студентов исторического факультета: дисс. … к. пед. н. / Санкт-Петербургский государственный университет. СПб., 2008. 245 с.
  7. Трубицина О. И. Методика обучения иностранному языку: учебник и практикум для академического бакалавриата. М.: Юрайт, 2019. 384 с.
  8. Харлов Г. А. Основы системного обучения иноязычному лексическому материалу при чтении текстов в неязыковом вузе: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1991. 32 с.
  9. Щукин А. Н. Обучение иностранным языкам: теория и практика: учебное пособие для преподавателей и студентов. Изд-е 2-е, испр. и доп. М.: Филоматис, 2006. 480 с.
  10. Cambridge Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://dictionary.cambridge.org/ (дата обращения: 13.03.2020).
  11. Cronin A. J. Crusader’s Tomb. L.: V. Gollancz, 1956. 351 p.
  12. Kipling R. The Light That Failed. L.: Macmillan, 1940. 289 p.
  13. London J. Martin Eden. N. Y.: Penguin, 1947. 346 p.
  14. Macmillan Dictionary [Электронный ресурс]. URL: https://www.macmillandictionary.com/ (дата обращения: 20.03.2020).
  15. Merriam-Webster [Электронный ресурс]. URL: https://www.merriam-webster.com/ (дата обращения: 10.03.2020).
  16. Murray C. Gothic (Architecture. Sculpture. Painting). Сologne: Könemann, 2004. 520 p.
  17. Toman R. Romanesque (Architecture. Sculpture. Painting). Сologne: Ullmann & Könemann, 2007. 480 p.

Author information

Viktoria Vladimirovna Voinova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

Ekaterina Alexandrovna Skripkina

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: August 22, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • англоязычная искусствоведческая терминология
  • аутентичные художественные тексты
  • тематика «Живопись»
  • студенты-историки
  • устная речь
  • English-language art criticism terminology
  • authentic literary texts
  • “Painting” subject area
  • students-historians
  • oral speech

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)