• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Experimental Research on Efficiency of Business Game and Case Study in Comparison with Traditional Teaching Methods at Non-Linguistic Higher School

Abstract

The paper aims to evaluate efficiency of innovative and traditional methods of foreign language teaching (case study, business game, rendering) when forming non-linguistic students’ professional competences. Relying on pedagogical observations, students’ survey results and analysis of their academic achievements, the author identifies advantages and shortcomings of case study, business game and rendering. Scientific originality of the paper is conditioned by the fact that relying on the quantitative research results, the author justifies efficiency of comprehensive application of case study, business game and listener-oriented rendering, both in full-time and distance teaching. The research findings are as follows: the author substantiates efficiency of comprehensive application of case study, business game and listener-oriented rendering, proposes methodological recommendations to organize educational process.

References

  1. Богиева Т. Р. Преимущества и недостатки применения традиционных и нетрадиционных методов преподавания иностранного языка в общеобразовательных учреждениях СПО // Инновационная наука. 2016. № 4. С. 139-142.
  2. Войткова А. Н., Гончарова Т. В. Пересказ как основной когнитивный механизм формирования лингво-коммуникативной компетенции в профессиональном лингвообразовании // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 13. Вып. 5. C. 315-320.
  3. Доронина М. В. Практикум ситуативных заданий для самостоятельной работы студентов первого курса. Дисциплина «Иностранный язык». М.: Финансовый университет, 2018. 110 с.
  4. Киналь А. В., Комарова Е. В. Развитие умений говорения в процессе пересказа на практических занятиях по иностранному языку в вузе [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/04/51647 (дата обращения: 05.09.2020).
  5. Кондрахина Н. Г., Звягинцева Е. П. Иностранный язык в профессиональной сфере: рабочая программа дисциплины. М.: Финансовый университет при Правительстве РФ, 2019. 71 с.
  6. Кунгурова И. М., Воронина Е. В., Долженко С. Г. Арт-технологии в формировании инновационной педагогической деятельности у студентов [Электронный ресурс]. URL: https://naukovedenie.ru/PDF/31PVN614.pdf (дата обращения: 05.09.2020).
  7. Лысенко Н. Е. Развитие приемов запоминания учебного материала при изучении русского и иностранного языков // Ученые записки Орловского государственного университета. 2011. № 6 (44). С. 412-419.
  8. Маньковская З. В. Английский язык для делового общения. Ролевые игры по менеджменту: учебное пособие. М.: Инфра-М, 2016. 118 с.
  9. Чуланова О. Л., Мухамедова М. М. Кейс-метод как эффективный инструмент в системе обучения управленческого персонала организации // Мир науки. 2015. Вып. 1. С. 1-13.
  10. Шляхова В. А., Герасина О. Н., Герасина Ю. А. Английский язык для экономистов: учебник. М.: Дашков и К, 2014. 296 с.
  11. Cotton D., Falvey D., Kent S. Market Leader. Business English Course Book. Edinburgh Gate - Harlow - Essex: Pearson Education, 2010. 176 p.
  12. https://www.hbs.edu (дата обращения: 15.09.2020).

Author information

Nataliya Evgenievna Lysenko

PhD

Orel State Agrarian University named after N. V. Parakhin

About this article

Publication history

  • Received: August 11, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • экспериментальный анализ
  • деловая игра
  • метод кейс-стади
  • неязыковой вуз
  • пересказ
  • experimental analysis
  • business game
  • case study method
  • non-linguistic higher school
  • rendering

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)