• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Classification of Extra-Linguistic Knowledge Taking into Account Adaptation Problems of Foreign Students of Preparatory Department

Abstract

The research objective includes identifying types of extra-linguistic knowledge required to form foreign students’ sociocultural competence. The notion of extra-linguistic knowledge is considered from the viewpoint of communicative, person-oriented activity-based and sociocultural approaches. The role of extra-linguistic knowledge in enhancing foreigners’ adaptation to new educational and sociocultural conditions is revealed. Scientific originality of the study involves a classification of extra-linguistic knowledge taking into account learners’ actual needs. The research findings are as follows: the author proves that the extra-linguistic competence contributes to forming foreign students’ sociocultural competence and promotes educational migrants’ cultural adaptation.

References

  1. Аликина Е. В., Швецова Ю. О. Формирование экстралингвистической компетентности будущих устных переводчиков [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=6037 (дата обращения: 28.06.2020).
  2. Андрюшина Н. П., Битехтина Г. А., Иванова А. С., Клобукова Л. П., Красильникова Л. В., Нахабина М. М., Норейко Л. Н., Соболева Н. Т., Стародуб В. В., Степаненко В. А., Сучкова Г. А. Требования по русскому языку как иностранному. Первый уровень. Общее владение. Второй вариант. М. - СПб.: Златоуст, 2009. 32 с.
  3. Государственный стандарт по русскому языку как иностранному. Базовый уровень / ред. М. М. Нахабина и др. М. - СПб.: Златоуст, 2001. 32 с.
  4. Зимняя И. А. Педагогическая психология: учебник для вузов. М.: Логос, 2000. 384 с.
  5. Кормилицын А. П. Социально-педагогическая адаптация иностранных студентов в процессе профессиональной подготовки (на примере авиационного технического колледжа): дисс. … к. пед. н. М., 1997. 199 с.
  6. Кривцова И. О. Социокультурная адаптация иностранных студентов к образовательной среде российского вуза (на примере Воронежской государственной медицинской академии им. Н. Н. Бурденко) // Фундаментальные исследования. 2011. № 8. Ч. 2. С. 284-288.
  7. Кубрякова Е. С. Язык и знание: на пути получения знания о языке. Части речи с когнитивной точки зрения. Роль языка в познании мира. М.: Языки славянской культуры, 2004. 560 с.
  8. Моднов С. И., Ухова Л. В. Проблемы адаптации иностранных студентов, обучающихся в техническом университете // Ярославский педагогический вестник. 2013. № 2. С. 112-116.
  9. Общеевропейская шкала уровней владения иностранным языком (CEFR) [Электронный ресурс]. URL: https://esolexams.ru/cef/ (дата обращения: 28.06.2020).
  10. Поморцева Н. В. Лингвокультурная адаптация иностранных учащихся в процессе обучения русскому языку в условиях языковой среды: социально-психологический аспект // Полилингвиальность и транскультурные практики. 2008. № 5. С. 68-73.
  11. Стрельчук Е. Н. Формирование русской речевой культуры иностранных бакалавров негуманитарных специальностей в вузах РФ: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 2016. 42 с.
  12. Фененко Н. А. Даница Селескович - переводчик, ученый, свидетель XX века // Вестник Воронежского государственного университета. Серия «Лингвистика и межкультурная коммуникация». 2009. № 1. С. 78-81.
  13. Щукин А. Н. Методика преподавания русского языка как иностранного. М.: Высшая школа, 2003. 334 с.

Author information

Maria Vladimirovna Malkova

Perm Institute of Railway Transport

About this article

Publication history

  • Received: August 10, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • экстралингвистические знания
  • адаптационные проблемы
  • иностранные обучающиеся
  • подготовительное отделение
  • социокультурная компетенция
  • extra-linguistic knowledge
  • adaptation problems
  • foreign students
  • preparatory department
  • sociocultural competence

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)