• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Educational Business Game “The Russian Cultural Code” as a Means to Raise Efficiency of Teaching Professional English to Future PR Specialists

Abstract

The paper aims to justify efficiency of using the educational business game “The Russian Cultural Code” when forming students’ crosscultural professional competence. The article analyses theoretical sources on the problem, describes the stages of a pedagogical experiment. Scientific originality of the study lies in the fact that the theme of the Russian cultural code is for the first time used as a basis of the business game aimed to raise efficiency of teaching professional English to future PR specialists. The findings indicate that the business game on this issue allows introducing the interdisciplinary approach to teaching, ensuring its professional orientation.

References

  1. Бим И. Л. Теория и практика обучения немецкому языку в средней школе: учеб. пособие. М.: Просвещение, 1988. 256 с.
  2. Вербицкий А. А. Активное обучение в высшей школе: контекстный подход: метод. пособие. М.: Высш. шк., 1991. 207 с.
  3. Гез Н. И. Обучение говорению: текст лекций по курсу «Методика обучения иностранным языкам». М.: МГПИИЯ, 1980. 79 с.
  4. Ляхова Е. Г., Демченко М. Б. Повышение эффективности профессионально ориентированной подготовки по иностранному языку в нелингвистическом вузе // Вестник Кемеровского государственного университета культуры и искусств. 2019. № 49. С. 242-251.
  5. Ляхова Е. Г., Мороз Н. Ю., Цацкина Е. П. Интенсификация учебной мотивации при обучении иностранному языку студентов-нелингвистов // Вестник Московского государственного лингвистического университета. 2018. № 8 (814). С. 89-103.
  6. Ляхова Е. Г., Фролова О. А., Лопатинская В. В. Методология формирования мотивационно-стимулирующего фактора в обучении профессионально-ориентированному иностранному языку [Электронный ресурс]. URL: https://mir-nauki.com/PDF/47PDMN320.pdf (дата обращения: 11.07.2020).
  7. Мороз Н. Ю., Перлова О. В. Особенности преподавания второго иностранного языка в вузе // Институциональный дискурс в лингвокогнитивных исследованиях языка специальности. М.: ИПК МГЛУ «Рема», 2015. C. 142-145.
  8. Путин В. В. Россия: национальный вопрос [Электронный ресурс]. URL: http://www.ng.ru/politics/2012-01-23/1_national.html (дата обращения: 20.07.2020).
  9. Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991. 287 с.
  10. Щукин А. Н., Фролова Г. М. Методика преподавания иностранных языков. М.: Академия, 2015. 288 с.
  11. Andonova L. B., Mendoza-Castro R. The next climate treaty? Pedagogical and policy lessons of classroom negotiations // International Studies Perspectives. 2008. Vol. 9. № 3. Р. 331-347.
  12. Baranowski M. K., Weir K. A. Political simulations: What we know, what we think we know, and what we still need to know // Journal of Political Science Education. 2015. Vol. 11. № 4. Р. 391-403.
  13. Becker-Olsen K. L., Cudmore B. A., Hill R. P. The impact of perceived corporate social responsibility on consumer behavior // Journal of Business Research. 2006. № 59. Р. 46-53. DOI: 10.1016/j.jbusres.2005.01.001.
  14. Bertsch G. K., Feste K. A. Simulation and teaching in East-European studies // East European Quarterly. 1974. Vol. 7. № 4. Р. 351-378.
  15. Bhattacharya C., Korschun D., Sen S. Strengthening stakeholder-company relationships through mutually beneficial corporate social responsibility initiatives // Journal of Business Ethics. 2009. № 85. Р. 257-272. DOI: 10.1007/s10551-008-9730-3.
  16. Burgoon J. K., Hubbard A. E. Cross-cultural and intercultural applications of expectancy violations theory and interaction adaptation theory // Theorizing about Intercultural Communication. L.: Sage, 2005. Р. 149-171.
  17. Cohen J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. 2nd ed. N. Y.: Lawrence Erlbaum Associates Publishers, 1988. 559 р.
  18. Elias A. Simulating the European Union: Reflections on Module Design // International Studies Perspectives. 2014. Vol. 15. № 4. Р. 407-422.
  19. Ellen P. S., Webb D. J., Mohr L. A. Building corporate associations: Consumer attributions for corporate socially responsible programs // Journal of the Academy of Marketing Science. 2006. № 34. Р. 147-157. DOI: 10.1177/0092070305284976.
  20. Fisher R. Congruence and functions of personal and cultural values: Do my values reflect my culture’s values? // Personality and Social Psychology Bulletin. 2006. Vol. 32. № 11. Р. 1419-1431.
  21. Gudykunst W. B. Theorizing about intercultural communication. L: SAGE, 2005. 480 р.
  22. https://academic-englishuk.com/critical-thinking (дата обращения: 20.07.2020).
  23. Kim Y. Understanding publics’ perception and behaviors in crisis communication: Effects of crisis news framing and publics’ acquisition, selection, and transmission of information in crisis situations // Journal of Public Relations Research. 2016. № 28. Р. 35-50. DOI: 10.1080/1062726X.2015.1131697.
  24. Krishna A. Poison or prevention? Understanding the linkages between vaccine-negative individuals’ knowledge deficiency, motivations, and communication behaviors // Health Communication. 2018. № 33. Р. 1088-1096. DOI: 10.1080/10410236.2017.1331307.
  25. Makagonova V. Russian teatime traditions [Электронный ресурс]. URL: https://www.tripsavvy.com/russian-teatime-traditions-1622500 (дата обращения: 20.07.2020).
  26. Rapaille C. The culture code: An ingenious way to understand why people around the world live and buy as they do. N. Y.: Broadway Books, 2006. 407 р.
  27. Sesser S. Cracking the Russia Code [Электронный ресурс]. URL: https://www.wsj.com/articles/SB115231163831701089 (дата обращения: 21.07.2020).
  28. Tambovtsev V. The myth of the “Culture code” in economic research [Электронный ресурс]. URL: https://rujec.org/article/27953/ (дата обращения: 21.07.2020).
  29. Trump R. K. Connected consumers’ responses to negative brand actions: The roles of transgression self-relevance and domain // Journal of Business Research. 2014. № 67. Р. 1824-1830. DOI: 10.1016/j.jbusres.2013.12.007.

Author information

Elena Georgievna Liakhova

PhD

Moscow State Institute of Physical Culture, Sport and Tourism named after Yu. A. Senkevich; Moscow State Linguistic University

Natalya Yurievna Moroz

PhD

Moscow State Linguistic University

Olga Vladimirovna Perlova

PhD

Moscow State Linguistic University

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • учебная деловая игра
  • обучение английскому языку
  • специалисты по связям с общественностью
  • межкультурная компетенция
  • профессионально ориентированный контекст
  • educational business game
  • teaching English
  • PR specialists
  • crosscultural competence
  • professionally oriented context

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)