• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Principles to Compile Foreign Language Electronic Course for Students-Historians

Abstract

The research objective includes identifying principles to compile an electronic educational resource satisfying requirements of modern higher education based on the use of information and communication technologies. The paper provides arguments in favour of e-learning, considers requirements for an electronic educational resource and describes advantages of electronic educational resources when teaching a foreign language. Scientific originality of the study lies in the fact that, taking into account didactic principles, the author proposes a model to develop an electronic educational resource on the professional German language for students-historians. The following conclusions are justified: the proposed electronic educational resource helps to increase efficiency and quality of future specialists’ training in terms of educational content systematization and educational process organization; allows efficient organization of students’ classroom and independent work, knowledge assessment procedure, provides methodological guidelines.

References

  1. Абросимов А. Г. Информационно-образовательная среда учебного процесса в вузе. М.: Образование и Информатика, 2004. 256 с.
  2. Веренич Т. К., Мезит А. Э., Микалаускайте Е. Ю. Принципы создания массового открытого онлайн-курса по русскому языку как иностранному для студентов начального уровня // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2019. Т. 4. Вып. 4. С. 73-78.
  3. Зеркина Н. Н., Бутова А. В. Проектная деятельность на занятиях по иностранному языку в техническом университете // Актуальные проблемы современной науки, техники и образования: тезисы докладов 78-й Международной научно-технической конференции. Магнитогорск: Изд-во Магнитогорск. гос. техн. ун-та им. Г. И. Носова, 2020.
  4. Исамулаева Ю. А. Социальное партнёрство академических групп как средство формирования коммуникативных умений студентов: дисс. … к. пед. н. Киров, 2012. 192 с.
  5. Куклев В. А. Становление системы мобильного обучения в открытом дистанционном образовании: автореф. дисс. … д. пед. н. Ульяновск, 2010. 46 с.
  6. Марущак И. И. Инновационные подходы к подготовке студентов в вузе // Вестник университета. 2011. № 17. С. 65-67.
  7. Можаева Г. В. Электронное обучение в вузе: современные тенденции развития // Гуманитарная информатика. 2013. № 7. С. 126-138.
  8. Пахунов А. В. Принципы создания учебного курса с максимальной индивидуализацией траектории обучения // Инициативы XXI века. 2016. № 2. С. 19-22.
  9. Первушина И. И., Кайгородцева Н. В. Дидактические и методические требования к разработке электронных образовательных ресурсов // Омский научный вестник. 2012. № 2 (110). С. 292-296.
  10. Полат Е. С. Метод проектов на уроках иностранного языка // Иностранные языки в школе. 2015. № 4. С. 3-10.
  11. Струкова В. Г., Антонова И. А. Определение требований к разработке структуры электронных образовательных ресурсов нового поколения // Современные инновации. 2016. № 6 (8). С. 23-25.
  12. Сумцова О. В., Белоусова Е. Б. Внедрение электронных курсов в программу обучения студентов технических вузов иностранным языкам // Высшее образование сегодня. 2016. № 10. С. 41-45.
  13. Темников Д. А. Методология разработки и графическое оформление электронных образовательных ресурсов: монография // Международный журнал прикладных и фундаментальных исследований. 2012. № 9.
  14. Широколобова А. Г., Губанова И. В. Проектирование электронного курса по иностранному языку на основе принципов смешанного обучения для организации самостоятельной работы студентов // Филологические науки. Вопросы теории и практики. 2018. № 6 (84). Ч. 1. С. 207-212.
  15. Pop A. Quality Standards and the New Technologies in Higher Education Foreign Languages Instruction // Proceedings of the 20th International DAAAM Simposium. 2009. Vol. 20. Issue 1.
  16. Sritulanon A., Chaturongakul P., Thammetar T. English Speaking Teaching Model in Distance Education // Arab World English Journal. 2018. Vol. 9. Issue 3. Р. 418-433.
  17. Than C. M., Werner J. M. Designing and Evaluating E-Learning in Higher Education: A Review and Recommendations // Journal of Leadership and Organizational Studies. 2005. Vol. 11. Issue 2. P. 15-25.
  18. Zerkina N. N., Lomakina E. A., Kisel O. V., Elisabeth L. Extend Centre’s Resources for Increasing General Digital Literacy // New Technology and Redesigning Learning Spaces: Proceedings of the 15th International Scientific Conference “eLearning and Software for Education”. Bucharest: “CAROL I” National Defence University Publishing House, 2019. P. 140-145.

Author information

Angelina Ivanovna Dubskikh

PhD

Nosov Magnitogorsk State Technical University

About this article

Publication history

  • Received: July 31, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • принципы проектирования
  • электронный образовательный курс
  • информационно-коммуникационные технологии
  • профессионально ориентированный немецкий язык
  • студенты-историки
  • design principles
  • electronic educational course
  • information and communication technologies
  • professional German language
  • students-historians

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)