Forming Future Lawyers’ Linguo-Communicative Culture in the Process of Foreign Language Teaching
Abstract
The paper justifies the necessity of forming future lawyers’ linguo-communicative culture. The article reveals the notion “linguo-communicative culture”, analyses its structure and examines organization of foreign language teaching in educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation. Scientific originality of the study lies in the fact that the researcher considers future lawyers’ linguo-communicative culture as an integrative personal quality required for efficient realization of professional tasks in the sphere of jurisprudence, identifies pedagogical conditions promoting successful interaction of pedagogical process participants. The research findings are as follows: the author suggests a definition of “linguo-communicative culture”, provides examples of organizing foreign language teaching on the basis of texts and professionally oriented micro-situations.
References
- Баукина С. А., Новикова И. В. Аспекты формирования культурных знаний в обучении студентов деловому общению на иностранном языке // Педагогика. Вопросы теории и практики. 2020. Т. 5. Вып. 4. С. 527-531.
- Журавлева С. В. Исторический обзор становления понятия «образовательная среда» в педагогической науке // Научное обозрение. Педагогические науки. 2016. № 3. С. 48-56.
- Зимняя И. А. Педагогическая психология М.: МПСИ; МОДЭК, 2016. 448 c.
- Карапетян М. Т. Обучение коммуникации на английском языке студентов юридического профиля // Молодой ученый. 2018. № 19 (205). С. 215-218.
- Коган Л. Н. Теория культуры: учеб. пособие. Екатеринбург: УрГУ, 1993. 160 с.
- Леонтьев А. А. Психология общения: учебное пособие для студентов высших учебных заведений, обучающихся по специальности «Психология». М.: Академия; Смысл, 2007. 365 с.
- Мамардашвили М. К., Пятигорский А. М. Символ и сознание. Метафизические рассуждения о сознании, символике и языке. М.: Языки русской культуры, 1997. 224 с.
- Мирошникова О. Х., Бермус А. Г. Статус и методологические принципы лингвокультурной педагогики высшей школы [Электронный ресурс]. URL: http://mir-nauki.com/PDF/31PDMN117.pdf (дата обращения: 28.09.2020).
- Сериков В. В. Личностно-развивающее образование как одна из культурологических образовательных моделей // Известия Волгоградского государственного педагогического университета. 2016. Т. 106. № 2. С. 30-35.
- Стаценко А. С. Лингвокультурная компетенция: приемы формирования на занятиях по иностранному языку в неязыковом вузе: монография. М.: Прометей, 2015. 116 с.
- Темкина В. Л. Лингвокоммуникативная культура в структуре содержания университетского образования // Университетская наука: решения и инновации: материалы Всерос. науч.-практ. конф. (23-25 окт. 2018 г.). Оренбург: ОГУ, 2018. С. 81-87.
- ФГОС ВПО по направлению подготовки 40.05.01 Правовое обеспечение национальной безопасности [Электронный ресурс]. URL: http://fgosvo.ru/news/2/2164 (дата обращения: 20.08.2020).
Author information
About this article
Publication history
- Received: August 26, 2020.
- Published: October 30, 2020.
Keywords
- лингвокоммуникативная культура
- образовательные организации МВД России
- обучение иностранному языку
- текст
- микроситуация
- linguo-communicative culture
- educational institutions of the Ministry of Internal Affairs of the Russian Federation
- foreign language teaching
- text
- micro-situation
Copyright
© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC