• Original research article
  • October 30, 2020
  • Open access

Informational and Methodological Assistance to the Teacher under the Conditions of Distant Foreign Language Learning

Abstract

The paper aims to provide informational and methodological assistance to the higher school teacher in reorganizing foreign language learning, so as to ensure effective and smooth transition to the distant format. The article examines the potential of electronic educational resources used in higher education, identifies the most relevant ones when teaching a foreign language and proposes an algorithm to compile electronic educational resources for distant learning. Scientific originality of the study lies in the fact that the authors justify the choice of interactive video materials and infographics as the most suitable electronic educational resources for distant foreign language learning, introduce methodology of working with educational content of the “Foreign Language” discipline developed on the basis of the electronic educational resources under study. The conducted research allows revealing the educational potential of the mentioned electronic resources and justifies reasonability of using certain algorithms when compiling educational content based on video materials and infographics, thus enriching a cognitive component of the foreign language teacher’s professional competence.

References

  1. Андреев В. И. Педагогика: учебный курс для творческого саморазвития. Изд-е 3-е. Казань: Центр инновационных технологий, 2012. 608 с.
  2. Борытко Н. М. Система профессионального воспитания в вузе: учеб.-метод. пособие / науч. ред. Н. К. Сергеев. М.: АПКиПРО, 2005. 120 с.
  3. Велединская С. Б., Дорофеева М. Ю. Смешанное обучение: технология проектирования учебного процесса // Открытое и дистанционное образование. 2015. № 2. С. 12-19.
  4. Густяхина В. П., Попова Л. В. Интерактивные технологии в педагогическом образовании // Вестник Томского государственного педагогического университета. 2018. № 8 (197). С. 149-154.
  5. Кульневич С. В. Теоретические основы содержания самоорганизуемой воспитательной деятельности: автореф. дисс. … д. пед. н. Ростов-на-Дону, 1997. 39 с.
  6. Михайленко О. А., Ерохин М. Н. Реализация адаптивных возможностей цифрового видео в информационно-коммуникационной образовательной среде вуза // Вестник Федерального государственного образовательного учреждения высшего профессионального образования «Московский государственный агроинженерный университет имени В. П. Горячкина». 2011. № 4. С. 136-139.
  7. Никулина Т. В. Применение инфографики в учебном процессе подготовки магистров педагогики // Педагогическое образование в России. 2017. № 6. С. 92-97.
  8. Никулова Г. А., Подобных А. В. Средства визуальной коммуникации - инфографика и метадизайн // Образовательные технологии и общество. 2010. Т. 13. № 2. С. 369-387.
  9. Нужа И. В., Смирнова Н. В. ИКТ в обучении иностранному языку: от традиционного учебника к виртуальной обучающей среде // Современные информационные технологии и ИТ-образование: сборник научных трудов VII Международной научно-практической конференции: в 2-х т. / под общ. ред. В. Сухомлина. М.: МГУ, 2012. Т. 2. С. 230-239.
  10. Осатина А. И., Попова И. С. Инфографика как средство визуальной коммуникации // Электронный сборник статей по материалам ХХ Международной научно-практической конференции «Научное сообщество студентов XXI столетия». Новосибирск: ООО «Аэтерна», 2014. № 5 (20). С. 38-47.
  11. Петросян Ж. В. МООК «Технология создания обучающего видеоконтента» [Электронный ресурс]. URL: https://mooc.vsu.ru/course/view.php?id=12 (дата обращения: 30.09.2020).
  12. Тевс Д. П., Подковырова В. Н., Апольских Е. И., Афонина М. В. Использование современных информационных и коммуникационных технологий в учебном процессе: учеб.-метод. пособие. Барнаул: БГПУ, 2009. 189 с.
  13. Тимофеева У. В., Кайль Ю. А. Использование информационно-коммуникационных технологий при обучении иностранному языку [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/ispolzovanie-informatsionno-kommunikatsionnyh-tehnologiy-pri-obuchenii-inostrannomu-yazyku (дата обращения: 05.06.2020).
  14. Титова С. В. Информационно-коммуникационные технологии в гуманитарном образовании: теория и практика: учебное пособие. М.: П-Центр, 2009. 239 с.

Author information

Larisa Grigorievna Kuzmina

PhD

Voronezh State University

Zhanna Varazdatovna Petrosyan

PhD

Voronezh State University

About this article

Publication history

  • Received: June 9, 2020.
  • Published: October 30, 2020.

Keywords

  • информационно-методическая поддержка
  • иностранные языки
  • дистанционное обучение
  • электронные образовательные ресурсы
  • интерактивные видеоматериалы
  • инфографика
  • informational and methodological assistance
  • foreign languages
  • distant learning
  • electronic educational resources
  • interactive video materials
  • infographics

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)