• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Inherent Inconsistency of Competence-Based Approach to Learning Outcomes Assessment

Abstract

The paper reveals problems in describing and assessing competences in higher professional education. The difficulties are conditioned by ambiguous interpretations of the notions “competence” and “competency” within the competence-based approach. The author systematizes the existing definitions of “competence”/“competency”, identifies requirements to be observed when developing assessment tools, highlights certain problems concerning validity of assessment tools within the framework of the competence-based approach in higher professional education. Scientific originality of the study involves identifying some essential restrictions in competence assessment (conducted basically in the form of a test) associated with the problem of securing meaningful and prognostic validity. The research findings are as follows: the author shows that teachers can’t ensure meaningful and prognostic validity of the assessment tools they develop, especially when it concerns personal competence assessment.

References

  1. Байденко В. И. Болонский процесс. М.: Логос, 2004. 208 с.
  2. Брызгалина Е. В. Как изменилась парадигма образования в XXI веке? [Электронный ресурс]. URL: https://postnauka.ru/video/40278 (дата обращения: 14.04.2020).
  3. Вербицкий А. А. Личностный и компетентностный подходы в образовании: проблемы интеграции. М.: Логос, 2009. 336 с.
  4. Загвоздкин В. К. Рецензия на книгу «О разработке национальных стандартов образования. Экспертиза» // Вопросы образования. 2008. № 4. С. 282-294.
  5. Крокер Л., Алгина Дж. Введение в классическую и современную теорию тестов: учебник. М.: Логос, 2010. 668 с.
  6. Кудрина Е. А. Компетентностный подход в высшем образовании: за и против // Проблемы интеграции образовательных систем России и Беларуси в гуманитарном хронотопе постсоветского пространства: сб. науч. ст. Курск: Университетская книга, 2015. С. 102-112.
  7. Кудрина Е. А. О некоторых проблемах разработки оценочных средств для общекультурных и общепрофессиональных компетенций // Современная психология образования: проблемы и перспективы: материалы Всерос. (с междунар. участием) науч.-практ. конф. Воронеж: Научная книга, 2016. С. 47-50.
  8. Кузнецова В. И. Формирование тестологической компетентности будущих учителей в процессе профессиональной подготовки в вузе: автореф. дисс. … к. пед. н. Калуга, 2011. 24 с.
  9. Ланцова Л. А. Компетентностный подход в высшем образовании России: проблемы реализации и измерения результатов [Электронный ресурс] // Образование и наука в России и за рубежом. 2020. № 2 (66). URL: http:// https://www.gyrnal.ru/statyi/ru/2011/ (дата обращения: 12.10.2020).
  10. Образование: сокрытое сокровище. Основные положения Доклада Международной комиссии по образованию для XXI века [Электронный ресурс]. URL: http://www.ifap.ru/library/book201.pdf (дата обращения: 16.04.2020).
  11. Основы психодиагностики: учеб. пособие для студентов пед. вузов / под общ. ред. А. Г. Шмелева. М. - Ростов н/Д: Феникс, 1996. 544 с.
  12. Троянская С. Л. Основы компетентностного подхода в высшем образовании: учеб. пособие. Ижевск: Удмурт. гос. ун-т, 2016. 176 с.
  13. Хуторской А. В. Методологические основания применения компетентностного подхода к проектированию образования // Высшее образование в России. 2017. № 12. С. 85-91.

Author information

Elena Anatolyevna Kudrina

PhD

Kursk Academy of State and Municipal Service

About this article

Publication history

  • Received: June 1, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • оценивание образовательных результатов
  • компетенция
  • компетентностный подход
  • компетентность
  • содержательная валидность
  • прогностическая валидность
  • learning outcomes assessment
  • competence
  • competence-based approach
  • competency
  • meaningful validity
  • prognostic validity

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)