• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Personalisation of University E-Learning Environment as Linguodidactic Issue

Abstract

The purpose of the study is to make a case for personalisation of university e-learning environment taking into consideration individual abilities and needs of students with prospective Bachelor’s degrees in Language Studies. The authors put emphasis on the fact that digital technologies are an effective means of improving foreign language teaching quality owing to their relevance, flexibility, informational saturation, which strengthen motivation to learn in multi-level differentiation setting. The research is novel in that it provides a rationale for principles of personalised teaching as a gradual promotion of a learner to the position of a self-learner. As a result, the authors emphasise specific nature of modern digital educational space, which makes it possible to project different variants of professional interaction.

References

  1. Гальскова Н. Д. Современное лингвообразование в социокультурном и аксиологическом измерениях // Иностранные языки в школе. 2019. № 8. С. 4-10.
  2. Данилов Д. А. Концептуальные подходы к персонификации подготовки студентов к профессионально-педагогической деятельности // Сибирский педагогический журнал. 2006. № 6. С. 29-35.
  3. Иванова Н. Л., Мнацаканян И. А. Межкультурная адаптация студентов // Вопросы психологии. 2006. № 5. С. 90-100.
  4. Лукинова А. В., Подымова Л. С., Сотникова М. С. Персонификация образовательного маршрута молодых педагогов // Опыт реализации стратегии развития воспитания в Российской Федерации: материалы Всероссийского форума / сост. Ю. В. Румянцев. Кострома: Костромской государственный университет, 2018. С. 24-29.
  5. Подымова Л. С. Персонифицированная модель психолого-педагогического сопровождения молодого учителя // Психолого-педагогическая подготовка будущих учителей: история, методология и технологии: материалы Межвузовской конференции (с международным участием) / отв. ред. Л. В. Попова. М.: Московский педагогический государственный университет, 2019. С. 25-30.
  6. Подымова Л. С., Головятенко Т. А. Организация персонифицированного образовательного пространства как проблема // Высшее образование сегодня. 2020. № 1. С. 28-30.
  7. Прибылова Н. Г. Гуманистический подход к процессу индивидуализации обучения в системе образования Англии: автореф. дисс. … к. пед. н. М.: Моск. гуманит. пед. ин-т, 2009. 26 с.
  8. Сороковых Г. В. Программа-концепция формирования субъекта образования в процессе изучения иностранного языка в неязыковом вузе. М.: Тезаурус, 2004. 106 с.
  9. Сороковых Г. В. Цифровое поле межкультурного иноязычного общения студентов // Теория и практика преподавания языков и культур: традиции, новации, перспективы: материалы IV Международной научно-практической конференции / отв. ред. Е. Я. Григорьева. М.: МГПУ, 2020. С. 146-155.
  10. Тарева Е. Г. Цифровая эпоха и педагогические профессии // Вестник Московского городского педагогического университета. Серия «Философские науки». 2018. № 3 (27). С. 85-90.
  11. Учитель, личность, реформатор: коллективная монография / под науч. ред. Г. В. Сороковых, Т. И. Жарковой. М.: Перспектива, 2020. 280 с.
  12. Шаманова Х. Х., Вишневская Е. М. Интерактивные технологии как средство реализации личностно-ориентированного подхода в обучении // Проблемы современного педагогического образования. 2019. № 62. Ч. 4. С. 244-246.
  13. Языкова Н. В. Актуальные проблемы реализации межкультурного подхода в иноязычном образовании и пути их решения // Язык - культура, мышление - познание. Интегративные исследования: материалы Международной научно-практической конференции, посвящённой 60-летию со дня рождения доктора филологических наук, профессора П. П. Дашинимаевой / науч. ред. Г. С. Доржиева; отв. ред. Л. М. Орбодоева. Улан-Удэ: Бурятский государственный университет имени Доржи Банзарова, 2018. С. 275-282.
  14. Čubril D. R., Crvenković Z. L., Obadović D., Segedinac M. The application of multimedia and its effects on teaching physics in secondary school [Электронный ресурс]. URL: http://doiserbia.nb.rs/img/doi/0579-6431/2014/0579-64311402339R.pdf (дата обращения: 30.01.2020).
  15. Duan M. A Probe into E-Learning and Its Application in College English Teaching [Электронный ресурс] // Proceedings of the 2019 International Conference on Education Science and Economic Development (ICESED 2019). URL: https://www.atlantis-press.com/proceedings/icesed-19/125932836 (дата обращения: 30.01.2020).
  16. Kurbakova S. Cognitive Aspect of Intercultural Communication // Journal of Language and Education. 2015. Vol. 1. № 3. P. 52-62.
  17. Milutinović V. An exploration of acceptance of innovative computer use in teaching mathematics among pre-service class teachers and mathematics teachers [Электронный ресурс]. URL: http://doiserbia.nb.rs/img/doi/0579-6431/2016/0579-64311602339M.pdf (дата обращения: 30.01.2020).
  18. Wang J., Wu L. How to cultivate students’ intercultural communicative competence in college English teaching [Электронный ресурс] // Proceedings of the 2019 International Conference on Education Science and Economic Development (ICESED 2019). URL: https://www.atlantis-press.com/proceedings/icesed-19/125932819 (дата обращения: 30.01.2020).

Author information

Galina Viktorovna Sorokovykh

Dr

Moscow City University

Ekaterina Mikhailovna Vishnevskaya

PhD

Moscow City University

About this article

Publication history

  • Received: November 1, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • персонификация
  • электронная образовательная среда
  • цифровые технологии
  • варианты профессионального взаимодействия
  • обучение иностранному языку
  • personalisation
  • e-learning environment
  • digital technologies
  • variants of professional interaction
  • foreign language teaching

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)