• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Forming Higher School Students’ Inclusive Competence: Efficiency of Organizational Teaching Models

Abstract

The paper analyses efficiency of organizational teaching models aimed at forming higher school students’ inclusive competence. The authors identify prerequisites for origin of the “inclusive competence” notion, reveal its essence, describe methodological approaches to forming students’ inclusive competence, provide a comparative survey of the existing models of students’ inclusive competence formation in the process of teaching pedagogical disciplines. Scientific originality of the research involves justifying the thesis that efficiency of the organizational teaching models under study depends on the level of students’ interest in the discipline, level of their involvement in problematic of social and educational inclusion, in choice of a learning trajectory, forms and methods of teaching. The research findings are as follows: the notion “inclusive competence” is defined; assessment criteria for inclusive competence are ascertained; conclusion is made that the elective education model is more efficient in terms of students’ inclusive competence formation.

References

  1. Алёхина С. В. Психолого-педагогические исследования инклюзивного образования в практике подготовки магистрантов // Психологическая наука и образование. 2015. Т. 20. № 3. C. 70-78.
  2. Арпентьева М. Р. Инклюзивная культура и педагогика взаимопомощи // Ученые записки Санкт-Петербургского государственного института психологии и социальной работы. 2018. Т. 29. Вып. 1. С. 97-106.
  3. Ахметова Д. З. Готов ли современный российский педагог к реализации идей инклюзивной педагогики? // Педагогическое образование и наука. 2013. № 2. С. 90-94.
  4. Богданова Е. В. Структура инклюзивной компетентности студентов в информационно-образовательной среде вуза [Электронный ресурс]. URL: https://vestnik.mininuniver.ru/jour/article/view/239/240 (дата обращения: 07.10.2020).
  5. Бородина О. С. Формирование инклюзивной компетентности будущего учителя основ здоровья // Профессиональное образование в России и за рубежом. 2014. № 1 (13). С. 75-79.
  6. Гершунский Б. С. Философия образования. М.: МПСИ; Флинта, 1998. 432 с.
  7. Кемельбекова Г. А. Особенности формирования функциональной грамотности учащихся по предметам гуманитарного цикла [Электронный ресурс] // Проблемы и перспективы развития образования: материалы VIII Международной научной конференции (г. Краснодар, февраль 2016 г.). Краснодар: Новация, 2016. URL: https://moluch.ru/conf/ped/archive/187/9552/ (дата обращения: 09.12.2020).
  8. Кириллова Е. А. Инклюзивная культура как фактор развития поликультурного образования в России [Электронный ресурс]. URL: https://kpfu.ru/staff_files/F1196477887/Sekciya_2__Kirillova_E._A.pdf (дата обращения: 12.11.2020).
  9. Нурмуратова К. А. Функциональная грамотность как основа развития гармоничной личности в современных условиях // Педагогическая наука и практика. 2019. № 1 (23). С. 14-18.
  10. Полянский А. И., Мартиросян В. Д. Инклюзивная культура в образовательной организации // Научные труды Московского гуманитарного университета. 2018. № 1. С. 67-72.
  11. Ромашевская Е. С. Профессиональная подготовка педагогов к проектированию инклюзивного образовательного пространства (на примере подготовки магистров): дисс. … к. пед. н. Ростов-на-Дону, 2017. 193 с.
  12. Хафизуллина И. Н. Формирование инклюзивной компетентности будущих педагогов-психологов в процессе профессиональной подготовки: автореф. … к. пед. н. Астрахань, 2008. 22 с.

Author information

Liliya Vasilievna Goryunova

Dr

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Ekaterina Sergeevna Timchenko

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Ivan Vladimirovich Timchenko

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: December 2, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • инклюзивное образование
  • инклюзивная грамотность
  • студенты вуза
  • организационные модели учебного процесса
  • педагогические дисциплины
  • inclusive education
  • inclusive competence
  • higher school students
  • organizational teaching models
  • pedagogical disciplines

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)