• Original research article
  • December 30, 2020
  • Open access

Developmental Speech Environment as Pedagogical Condition for Preservation of Aboriginal Languages in Educational Space

Abstract

The paper aims to reveal theoretical and methodological foundations for formation of developmental speech environment of aboriginal languages of the Russian North, Siberia and the Far East (elementary education level). The author defines the notion “developmental speech environment”, describes possibilities for developmental speech environment formation taking into account a sociolinguistic situation in places of the aboriginal peoples’ traditional residence. Scientific originality of the study involves justifying importance of developmental speech environment as a pedagogical condition for preservation of aboriginal languages. The research findings are as follows: the author clarifies the notion “developmental speech environment” in relation to aboriginal languages, suggests a classification of levels of aboriginal languages functioning in educational space, introduces a model to form developmental speech environment of aboriginal languages relying on the proposed classification.

References

  1. Багге М. Б. Развитие речемыслительной деятельности обучающихся в условиях речевой среды образовательного учреждения [Электронный ресурс] // Проблемы современного педагогического образования. 2016. № 51. Ч. 3. URL: https://elibrary.ru/download/elibrary_25658050_97707650.pdf (дата обращения: 09.12.2020).
  2. Багге М. Б. Школа как развивающая речевая среда (из опыта работы образовательных учреждений Санкт-Петербурга) // Непрерывное образование в Санкт-Петербурге. 2015. № 2 (2). С. 81-85.
  3. Барсукова Е. М., Белолуцкая А. К., Иванова Е. В. и др. Формирование современной образовательной среды / Московский городской педагогический университет. М.: Корпорация «Российский учебник», 2019. 110 с.
  4. Единый перечень коренных малочисленных народов Российской Федерации [Электронный ресурс]: утвержден Постановлением Правительства РФ от 24 марта 2000 года № 255. URL: https://base.garant.ru/181870/ (дата обращения: 29.04.2020).
  5. Концепция устойчивого развития коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока Российской Федерации [Электронный ресурс]: утверждена Распоряжением Правительства РФ от 4 февраля 2009 года № 132-р. URL: http://docs.cntd.ru/document/902142304 (дата обращения: 14.05.2020).
  6. Леханова Ф. М., Васильева Н. Н., Унарова В. Я. Родные языки, литература и культура коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока в системе образования Российской Федерации: сборник информационно-аналитических материалов. Якутск: Дани-Алмас, 2017. 220 с.
  7. Методика развития речи детей дошкольного возраста / под ред. Л. П. Федоренко, Г. А. Фомичева, В. К. Лотарева. М.: Просвещение, 1984. 240 с.
  8. Пустогачева О. Н. Современное состояние обучения и изучения родных языков коренных малочисленных народов Севера, Сибири и Дальнего Востока в системе образования Российской Федерации // История и педагогика образования. 2014. № 2. С. 41-46.
  9. Тубельский А. Скрытое содержание образования и уклад школьной жизни // Народное образование: научно-методическая серия. 2007. № 9 (1372). С. 205-211.
  10. Федоренко Л. П. Опыт и теория обучения русскому языку // Русский язык в школе. 1977. № 6. С. 77-81.
  11. Ясвин В. А. Школа как развивающая среда: монография. М.: Институт научной информации и мониторинга РАО, 2010. 358 с.
  12. http://www.unesco.org/culture/en/endangeredlanguages/atlas (дата обращения: 09.12.2020).
  13. https://www.ethnologue.com/ (дата обращения: 09.12.2020).
  14. Unarova V. Y., Hamraeva E. A. Targeted Metalinguistic Development of Primary School Students: A Case Study of Yakut-Russian Bilingualism // Modern Journal of Language Teaching Methods. 2018. Vol. 8. Iss. 12. P. 450-458.

Author information

Vilena Yakovlevna Unarova

Scientific Research Institute of National Schools of the Republic of Sakha (Yakutia), Yakutsk

About this article

Publication history

  • Received: November 11, 2020.
  • Published: December 30, 2020.

Keywords

  • развивающая речевая среда
  • педагогическое условие
  • родной язык
  • коренные малочисленные народы
  • модель развивающей речевой среды
  • developmental speech environment
  • pedagogical condition
  • native language
  • aboriginal peoples
  • model of developmental speech environment

Copyright

© 2020 The Author(s)
© 2020 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)