• Original research article
  • March 10, 2021
  • Open access

Communicative Component of Future Teachers’ Readiness for Organizing Online Communication

Abstract

The research objectives are as follows: to examine the communicative component of future teachers’ readiness for organizing online communication and to identify pedagogical conditions of organizing students’ activity to acquire this competence. The article analyses the structure of the communicative component of future teachers’ readiness for organizing online communication, describes the methodology to develop this type of readiness, considers the possibility of organizing academic disciplines into blocks taking into account their potential for developing students’ communicative competence and network communicative competence. The author identifies pedagogical conditions for organizing students’ activity that involves educational material preparation, projection of communicative situations, choice of educational technologies, evaluating the pedagogical potential of electronic resources, planning on the stages of communicative activity in electronic informational-educational environment. Scientific originality of the paper lies in the fact that, contrary to previous studies focused on describing the system of future teachers’ training under the conditions of contact interaction of educational process participants, the article identifies the structure of the communicative component of future teachers’ readiness for organizing online communication, reveals pedagogical conditions that should be taken into account when organizing students’ activity to acquire communicative competences. The conducted research allows concluding that the communicative component of future teachers’ readiness for organizing online communication is based on the network communicative competence formed in the process of planning and accompanying students’ activity, taking into account pedagogical conditions.

References

  1. Вербицкий А. А. Контекстное обучение в компетентностном подходе // Высшее образование в России. 2006. № 11. С. 39-46.
  2. Дистанционные образовательные технологии: проектирование и реализация учебных курсов / под ред. М. Б. Лебедевой. СПб.: БХВ-Петербург, 2010. 336 с.
  3. Зимняя И. А. Педагогическая психология. Ростов н/Д: Феникс, 1997. 480 с.
  4. Исследование процесса становления профессиональной компетентности будущих педагогов: колл. монография / под ред. Г. А. Бордовского, Н. Ф. Радионовой, А. В. Тряпицына. СПб.: Лема, 2011. 197 с.
  5. Кан-Калик В. А. Учителю о педагогическом общении. М.: Просвещение, 1987. 190 с.
  6. Колесникова И. А. Коммуникативная деятельность педагога. М.: Академия, 2007. 336 с.
  7. Костикова Н. А. Особенности коммуникативной деятельности педагога в дистанционной образовательной среде // Фундаментальные исследования. 2012. № 3: в 3-х ч. Ч. 2. С. 281-285.
  8. Костикова Н. А. Особенности формирования коммуникативной компетенции у обучающихся в электронной образовательной среде // Человек и образование. 2018. № 4 (57). С. 44-48.
  9. Костикова Н. А. Практические аспекты подготовки будущих педагогов к организации коммуникативной деятельности в электронной образовательной среде // Образовательный вестник «Сознание». 2019. Т. 21. № 7. С. 13-18. DOI: 10.26787/nydha-2686-6846-2019-21-7-13-18.
  10. Костикова Н. А. Содержание подготовки будущих педагогов к организации коммуникативного взаимодействия в электронной образовательной среде // Научное мнение. 2019. № 10. С. 79-84.
  11. Краевский В. В., Бережнова Е. В. Методология педагогики: новый этап. М.: Академия, 2008. 400 с.
  12. Кузьмина Н. В. Очерки психологии труда учителя: психологическая структура деятельности учителя и формирование его личности. Л.: Изд-во Ленингр. ун-та, 1967. 183 с.
  13. Мудрик А. В. Общение в процессе воспитания: учеб. пособие. М.: Пед. о-во России, 2001. 320 с.
  14. Носкова Т. Н. Сетевая образовательная коммуникация: монография. СПб.: Изд-во РГПУ им. А. И. Герцена, 2011. 178 с.
  15. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования - бакалавриат по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование [Электронный ресурс]: Приказ Минобрнауки России от 22.02.2018 № 121. Доступ из СПС «КонсультантПлюс».
  16. Об утверждении федерального государственного образовательного стандарта высшего образования по направлению подготовки 44.03.01 Педагогическое образование (уровень бакалавриата) [Электронный ресурс]: Приказ Минобрнауки России от 04.12.2015 № 1426. URL: http://www.consultant.ru/document/cons_doc_LAW_192459/ (дата обращения: 28.09.2020).
  17. Педагогический энциклопедический словарь / гл. ред. Б. М. Бим-Бад. М.: Большая рос. энцикл., 2009. 528 с.
  18. Писарева С. А., Тряпицына А. П. Ориентиры обновления содержания профессиональной подготовки будущих учителей // Человек и образование. 2016. № 3 (48). С. 12-18.
  19. Розина И. Н. Педагогическая компьютерно-опосредованная коммуникация как прикладная область коммуникативных исследований // Образовательные технологии и общество. 2005. Т. 8. № 2. С. 257-265.
  20. Шейлз Дж. Коммуникативность в обучении современным языкам. Изучение и преподавание иностранных языков для целей общения. Страсбург: Совет Европы Пресс, 1995. 347 с.
  21. Abrami P. С., Bernard R. M., Bures E. M., Borokhovski E., Tamim R. Interaction in Distance Education and Online Learning: Using Evidence and Theory to Improve Practice // Computing in Higher Education. 2011. Vol. 23. P. 82-103.
  22. Noskova T., Kulikova S. Communication Models in the Digital Learning Environment // New Educational Strategies in Modern Information Space: Proceedings of the XIV International Conference (Saint-Petersburg, Russia, 16 April 2019). Saint-Petersburg, 2019. P. 50-68.
  23. Rhode J. Interaction Equivalency in Self-Paced Online Learning Environments: An Exploration of Learner Preferences [Электронный ресурс] // International Review of Research in Open and Distance Learning (2009). URL: https://www.researchgate.net/publication/26588063 (дата обращения: 10.10.2020).
  24. Wan Nur Tasnim Wan Hussin, Jamalludin Harun, Nurbiha A. Shukor. A review on the classification of students’ interaction in online social collaborative problem-based learning environment: How can we enhance the students’ online interaction? // Universal Journal of Educational Research. 2009. Vol. 7. № 9A. P. 125-134.

Author information

Natalia Anatolyevna Kostikova

PhD

Herzen State Pedagogical University of Russia, Saint Petersburg

About this article

Publication history

  • Received: November 27, 2020.
  • Published: March 10, 2021.

Keywords

  • коммуникативный компонент
  • содержание подготовки будущих педагогов
  • электронная информационно-образовательная среда
  • педагогические условия
  • сетевая коммуникативная компетенция
  • communicative component
  • content of future teachers’ training
  • electronic informational-educational environment
  • pedagogical conditions
  • network communicative competence

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)