• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Using Digital Technologies When Teaching Foreign Language Vocabulary to Higher School Students

Abstract

The paper reveals a potential of digital technologies when teaching foreign language vocabulary to higher school students. The article covers the following issues: the notion “digital technologies”, growing relevance of digital technologies under the conditions of transition to distant learning forced by coronavirus pandemic. Scientific originality of the study lies in the fact that the author describes methodology of using digital technologies when teaching foreign language vocabulary to higher school students. The analysis indicates that electronic resources can be efficiently used to form higher school students’ foreign-language competence.

References

  1. Артюшина Л. А., Спирина Т. В., Троицкая Е. А. Компьютерные технологии в науке и образовании: учеб.-практ. пособие. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2018. 228 с.
  2. Гальперин П. Я. Основные результаты исследований по проблеме «Формирование умственных действий и понятий»: автореф. дисс. … д. пед. н. М., 1965. 49 с.
  3. Исаева Т. Е. Использование информационно-коммуникационных технологий в процессе обучения иностранным языкам в вузе: методологический аспект // Общество: социология, психология, педагогика. 2020. № 3. С. 111-117.
  4. Кащук С. М. Теоретико-прагматические основы модели формирования учителя французского языка с использованием мультимедиатехнологий: монография. М.: КДУ, 2011. 228 с.
  5. Маруневич О. В., Котляренко Ю. Ю., Одарюк И. В. Рабочая программа дисциплины 1Б.О «Иностранный язык» по Учебному плану подготовки специалистов по специальности 23.05.03 «Подвижной состав железных дорог» [Электронный ресурс]. Ростов-на-Дону: ФГБОУ ВО «РГУПС», 2020. URL: https://portal.rgups.ru/upload/educontent/rpd/167127.html (дата обращения: 19.02.2021).
  6. Полат Е. С. Современные педагогические и информационные технологии в системе образования. М.: Академия, 2007. 368 с.
  7. Польщиков А. В. Понятие информационно-коммуникационных технологий в системе технико-криминалистического обеспечения деятельности ОВД // Российский следователь. 2010. № 16. С. 33-35.
  8. Роберт И. В. Современные информационные технологии в образовании: дидактические проблемы, перспективы использования: монография. М.: ИИО РАО, 2010. 140 с.
  9. Современные цифровые и информационно-коммуникационные технологии формирования универсальных компетенций обучающихся университета в процессе преподавания иностранных языков: колл. монография / под ред. Т. Е. Исаевой. Ростов-на-Дону: ФГБОУ ВО «РГУПС», 2020. 232 с.
  10. Троицкая Е. А. Информационные технологии в учебном процессе: учебное пособие. Владимир: Изд-во ВлГУ, 2020. 166 с.
  11. Ямалетдинова А. М., Медведева А. С. Современные информационные и коммуникационные технологии в учебном процессе // Вестник Башкирского университета. Серия «Педагогика и психология». 2016. Т. 21. № 4. С. 1134-1141.
  12. Oxford Learner’s Dictionaries [Электронный ресурс]. URL: https://www.oxfordlearnersdictionaries.com/ (дата обращения: 19.02.2021).

Author information

Alvina Nikolaevna Kolesnichenko

PhD

Rostov State Transport University

About this article

Publication history

  • Received: February 6, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • цифровые технологии в обучении лексике
  • иностранный язык
  • высшая школа
  • формирование компетенций
  • digital technologies in teaching vocabulary
  • foreign language
  • higher school
  • competences formation

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)