• Original research article
  • April 30, 2021
  • Open access

Authentic Feature Film as Means to Form Teenagers’ Foreign-Language Linguo-Sociocultural Competence under Conditions of Additional Education

Abstract

The paper aims to justify reasonability of using authentic feature films when forming teenagers’ linguo-sociocultural competence under the conditions of additional foreign-language education. The educational potential of authentic feature films is revealed. It is noted that authentic feature films broaden teenagers’ worldview, correlate with their life experience and serve as a means to form learners’ linguo-sociocultural competence. Scientific originality of the study involves identifying criteria for choosing authentic feature films when developing senior pupils’ linguo-sociocultural competence. The research findings are as follows: the authors suggest an example of a modern feature film that can be used to form teenagers’ linguo-sociocultural competence in the process of teaching foreign-language communication.

References

  1. Архипова М. В. К вопросу о развитии мотивации изучения иностранного языка у современных школьников [Электронный ресурс] // Современные проблемы науки и образования: электрон. журн. 2015. № 4. URL: http://science-education.ru/ru/article/view?id=21092 (дата обращения: 16.02.2021).
  2. Афанасьева О. В., Михеева И. В. English. 8 класс: учебник для школ с углубленным изучением английского языка. М.: Просвещение, 2018. 121 с.
  3. Баранова К. М., Дули Дж., Копылова В. В., Мильруд Р. П., Эванс В. Starlight 8. Student’s book / Звёздный английский. 8 класс: учебник для общеобразовательных учреждений и школ с углубленным изучением английского языка. М.: Просвещение, 2018. 132 с.
  4. Барышников Н. В., Жоглина Г. Г. Использование аутентичных видеодокументов в профессиональной подготовке учителей иностранных языков // Иностранные языки в школе. 1998. № 4. С. 88-92.
  5. Божович Л. И. Изучение мотивации поведения детей и подростков. М.: Педагогика, 1972. 352 с.
  6. Буйлова Л. Н. Актуализация роли дополнительного образования детей в современной образовательной политике РФ // Актуальные задачи педагогики: материалы I Междунар. науч. конф. (г. Чита, декабрь 2011 г.). Чита: Молодой ученый, 2011. С. 138-141.
  7. Ваулина Ю. Е., Дули Дж., Подоляко О. Е., Эванс В. Spotlight 8. Student’s book / Английский в фокусе. 8 класс: учебник для общеобразовательных учреждений. М.: Просвещение, 2012. 153 с.
  8. Евладова Е. Б. Дополнительное образование в школе: в поисках смыслов и ценностей: практико-ориентированная монография. Ярославль: Изд-во ЯГПУ им. К. Д. Ушинского, 2013. 186 с.
  9. Евтушенко Ю. Н. Дополнительное образование как социокультурная среда развития личности // Вестник Челябинского государственного педагогического университета. 2009. № 12. С. 27-35.
  10. Обухова Л. Ф. Возрастная психология. М.: Юрайт, 2019. 460 с.
  11. Параняк С. С., Шамшурова М. Ю. Художественные фильмы как средство изучения английского языка // Символ науки: междунар. науч. журн. 2015. № 4. С. 196-198.
  12. Психология современного подростка / под ред. Л. А. Регуш. СПб.: Речь, 2005. 400 с.
  13. Туманова К. Р. Проблема современного развития системы дополнительного образования детей [Электронный ресурс]. URL: https://cyberleninka.ru/article/n/problema-sovremennogo-razvitiya-sistemy-dopolnitelnogo-obrazovaniya-detey (дата обращения: 16.02.2021).
  14. ФГОС [Электронный ресурс]. URL: https://fgos.ru (дата обращения: 12.12.2020).
  15. Щербакова И. А. Кино в обучении иностранным языкам. Мн.: Вышейш. шк., 1984. 94 c.

Author information

Marina Alekseevna Lubyanova

PhD

Southern Federal University, Rostov-on-Don

Alla Viktorovna Ovsyannikova

Southern Federal University, Rostov-on-Don

About this article

Publication history

  • Received: February 2, 2021.
  • Published: April 30, 2021.

Keywords

  • аутентичный художественный фильм
  • иноязычная лингвосоциокультурная компетенция
  • подросток
  • дополнительное образование
  • индивидуальная картина мира
  • authentic feature film
  • foreign-language linguo-sociocultural competence
  • teenager
  • additional education
  • individual worldview

Copyright

© 2021 The Author(s)
© 2021 Gramota Publishing, LLC

User license

Creative Commons Attribution 4.0 International (CC BY 4.0)